Kirjailija Riitta Jalonen vieraili Minnan salongissa 24.2. uusimman kirjansa Tanssikaa (2019) äärellä.

Tammen 2019 julkaisema Tanssikaa-teos oli Minnan salongissa kirjanystävien lukemana ja keskustelussa myös kirjalijan Riitta Jalosen vieraillessa kahvila Villa Marengissa.

Kirjoittaessa tunnen, että sulaudun johonkin, joka ei tarvitse täsmällistä nimeä ollakseen olemassa. Aistit ovat silloin kuin teroitettuja, ajan rajat katoavat eikä ole mennyttä, nykyhetkeä eikä tulevaa erikseen, vaan kaikista on tietoa yhtäaikaisesti. Näin teokseen syntyvät eri aikatasot. Niin ne syntyvät ihmiselämäänkin. Näin kirjailija Riitta Jalonen on todennut omasta kirjoittamisestaan (2017).

Riitta Jalonen oli kanssamme helmikuun Minnan salongissa keskustelemassa uusimmasta kirjastaan Tanssikaa!  Kirja kertoon nuoresta tytöstä, Elisabetista, ja hänen perheensä elämästä perheen äidin kuuden kuolleen enon ja muidenkin sodan satuttamien aikuisten kanssa. Kirjan tyttö elää, kokee, tarkkailee ja imee itseensä ympäristöä ja sen ihmisiä. Uskomattoman herkästi ja mielikuvituksella. Kirja alkaa, kun muuttomiehet kantavat tytön äidin muotokuvan takaisin lapsuudenkodin olohuoneen seinälle jo aikuisen Elisabetin  ja äidin ystävän Viljamin seuratessa tapahtumaa.

Meissä, lukijoissa kirja oli herättänyt vahvoja omia muistumia ja kokemuksia omasta elämästämme. Yhteen ääneen totesimme, että nyt, Riitta Jalosen kanssa kirjaa ja sen kirjoittamisprosessia läpikäytyämme, kirja avautui yhä uudella ja mielenkiintoisella tavalla.

Leena Rönkkö

Minnan salongin emäntä

Minnan salongin Sininen kamari täyttyi kirjallisuuden ystävistä, vas. Terttu von Weissenberg, Riitta Jalonen, Leena Rönkko ja Tuula Hatakka. (kuva- Kaija Lehtinen)

• 24.2.2020