Tampereen Saskioitten vieraana 22.10.19

Naisyhdistysten yhteistyö on valttia. Viimesyksyisellä Viron matkalla oli mukana kolmen yhdistyksen naisia: naisliittolaisia Hämeenlinnasta ja Helsingistä sekä tamperelaisia saskioita. Hämeenlinnan lokakuinen retki Tampereelle oli tämän yhteistyön jatkoa, samoin Helsingin vierailu syyskuussa.

NAISEKSI KASVAMINEN VAATII VÄLILLÄ AMMATTITUKEA

– Me välitämme hyväksytyksi tulemisen kokemuksia, kertoi yksikönjohtaja Annukka Tuovila Tyttöjen Talon toiminnan perustasta lokakuisena päivänä Tampereella. Olennaista hänestä on, että talon käyttäjät, 12–28 -vuotiaat tytöt ja nuoret naiset, pääsevät irti yleisistä, kahlitsevista asenteista, jotka koettavat määritellä, mitä on olla tyttö ja nainen aina pukeutumista myöten.

Annukka Tuovilaa oli kuuntelemassa kymmenkunta Suomalaisen Naisliiton Hämeenlinnan yhdistyksen ja Tampereen Saskioiden jäsentä. Hämeenlinnalaisten retki Saskioiden vieraaksi alkoi tästä Nalkalan talosta Ratinan vuolteen rannalta. Vierailijat yllätti, mitä kaikkea iso tiilitalo pitää sisällään. Tyttöjen toiminnalle on alakerrassa 200 neliötä, isoja ja pieniä huoneita. Ylemmissä kerroksissa työskentelevät kriisi- ja väkivaltayksikkö, rikosuhripäivystys ja kunniaväkivaltaan keskittyvä ryhmä.

Yhteistyö talon eri yksiköiden kanssa on tiivistä, ja yhteyttä pidetään myös tyttöjen vanhempiin.

– Noin 90 prosenttia tytöistä tulee tutustumaan taloon ohjatusti, jonkin viranomaisen kanssa. Heistä kolmannes jatkaa talon asiakkaana, Annukka Tuovila sanoi.

Kaikkiaan vuoden aikana talosta saa apua noin 350 tyttöä. Kertakäyntejä kertyy tuhansia. Tulijoiden taustalla on usein yksinäisyyttä, ei ole kavereita, ei harrastuksia eikä ketään kotonakaan.

– Valtaosa meille tulevista voi huonosti ja oireilee psyykkisesti, johtaja kertoi. Varsinainen hoitopaikka Tyttöjen Talo ei kuitenkaan ole. Siellä taataan tytöille turvallinen tila ja mahdollisuus keskusteluihin ja eri toimintoihin. Tyttöjen kanssa on aina kaksi ohjaajaa.

Lokakuisen viikko-ohjelman mukaan talossa voi osallistua taide-, liikunta- ja kokkiryhmiin. Väkivaltaa kokeneille on oma ryhmänsä, samoin maahanmuuttajataustaisille tytöille. Tunneryhmässä opetellaan vihanhallintaa.

Settlementti Tampere on Tyttöjen Talon taustaorganisaatio. Koko talossa työskentelee 70 henkilöä. Päärahoittajia ovat sosiaali- ja terveysministeriö, opetusministeriö ja Tampereen kaupunki.

Tyttöjen taloja on tällä haavaa seitsemällä paikkakunnalla. Helsinki aloitti noin 20 vuotta sitten, Tampereella tultiin 2004 ja Hämeenlinnassakin työtä tehdään. Vieraita askarrutti myös poikien tilanne, sillä poikien taloja on vain Helsingissä ja Oulussa.

Tyttöjen Talon taidetta: Kyllä Sinun siivet kantaa- teos on tehty tyttöjen yhteistyönä taidetilassa. Kuva: Kaija Lehtinen

Tyttöjen talon olohuone oli sopiva paikka kuulla, mitä kaikkea talossa tehdään. Yksikönjohtaja Annukka Tuovilan (vas.) vieressä Arja Lankinen. Tuula Haavisto, Terttu von Weissenberg, Kaija Koskinen, Raija Lahtinen, Tuula Kettunen ja Kaija Lehtinen. Kuva: Kirsti Pohjonen

GALLERIA SASKIA VALMISTAUTUU JUHLAVUOTEEN

Ensi keväänä Galleria Saskia juhlii 50 vuoden taivaltaan. Se on aikamoinen saavutus.

– Galleria on vanhin yhtäjaksoisesti toiminut taidegalleria Tampereella. Valtakunnallisestikaan ei juuri löydy vastaavaa. Kaiken aikaa galleriaa on hoidettu jäsenistön omin voimin, Tampereen Saskiat -yhdistyksen puheenjohtaja Sirpa Joenniemi kertasi yhdistyksen historiaa ja gallerian tarinaa.

Hämeenlinnalaisten vierailu sattui sopivaan aikaan, kun galleriassa oli käymässä yksi kolmesta taiteilijasta, joiden töitä oli esillä. Meri Westlin valotti, miksi juuri ilvekset juhlivat hänen kuviensa keskipisteenä. Kaksi muuta taiteilijaa olivat Pälvi Hanni ja Hannamari Matikainen. Kaikki taitavia naistaiteilijoita, mikä sopi hyvin naisasianaisten käyntiin.

Galleria Saskiassa emäntänämme toiminut Kirsti Pohjonen taiteilija Meri Westlinin ilvesteosten äärellä. Kuva: Kaija Lehtinen

Kahvittelun jälkeen hämeenlinnalaisten retki jatkui Galleria Himmelblaun kautta vanhan kirjastotalon Laikun näyttelysaliin. Siellä oli esillä nimekkään virolaisen Eduard Wiiraltin töitä. Päätös sopi hyvin Viro-kokemuksen jakaneille yhdistyksille.

Galleria Himmelblaussa teos Heijastus ja Kaija Lehtinen.- Kuva: Tuula Kettunen.

Helsinkiläisten retki syyskuussa alkoi suoraan Galleria Saskiasta. Silloin seinillä olivat Päivi Sirénin maalaukset ja piirrokset. Niiden hienovaraista antia tutkittiin tarkkaan ja kiinnostuneina. Tälläkin kertaa nautittiin yhteisestä kahvihetkestä ennen kuin helsinkiläiset suuntasivat Komediateatteriin, jossa oli ohjelmistossa Linnan juhlat. Päivän ohjelman päätti illallinen teatterin tiloissa. Teksti: Kirsti Pohjonen

• 22.10.2019