Ahtoloiden sota-ajan kirjeenvaihto

Taidehistorioitsija Leena Ahtola-Moorhouse luennoi taiteilijapari Rakel ja Taisto Ahtolan sota-aikaisesta kirjeenvaihdosta vuosina 1938–1944 Museo Militariassa torstaina 25.4.2019 kello 18.

”Rakas Raxu. Täällä kaikki hyvin. Nukuttaa ja parta kasvaa, mutta onneksi ruoka maittaa. Kirjoitan pian lisää.” Näin kirjoitti vänrikkinä ja luutnanttina Karjalan kannaksella JR 7:ssä toiminut Taisto Ahtola vaimolleen Rakelille 13.6.1944 Siiranmäen hurjista torjuntataisteluista.

Mitä oli olla nuori juuri ennen sotaa ja sota-aikana Suomessa? Karjalan kannas, Tyrjä, Inkeri, Siiranmäki, Äyräpää ovat Taiston paikkakuntia sodan tiimellyksessä tai asemasodan yksitoikkoisuudessa. Hämeenlinna Rakelin kotiseutuna ja sotasairaalan työpaikkana nousee puolestaan monipuolisesti esiin Aulangon hotellin konsertteineen. Rakastetun etärakkaus piti eturintamamiehen henkistä vahvuutta yllä olosuhteissa, joissa voi ihmetellä ylipäänsä kenenkään pysyneen terveenä ja taistelukuntoisena, saatikka sitten valtaosin koskettavien, hauskojen ja monipuolisten kirjeiden kirjoittajana.

Kirjeet kertovat vänrikkinä ja luutnanttina toimineesta Taisto Ahtolasta Karjalan kannaksella JR 7:ssä ja hänen mielitietystään Rakel Koskisesta, jonka kanssa hän avioitui sodan aikana. Ne ovat reaaliaikaista, sensuroimatonta tietoa tunteista, tapahtumista ja ajatuksista hengenvaarallisissa hetkissä, kun lopputuloksesta ei ollut tietoakaan. Kaikkiaan kirjeitä ja kortteja on tallella 751, joista 220 on Rakelin käsialaa.

Luento on Museo Militarian Tykkihallissa 25.4.2019 kello 18. Sen järjestävät Suomalaisen Naisliiton Hämeenlinnan yhdistys, Hämeenlinnan Seudun Lottaperinneyhdistys, Kansallinen Kulttuuriyhdistys ja Museo Militaria.  Luento on kaikille vapaa, ja se kestää noin 1,5 tuntia. Museon kahvila ja museokauppa ovat avoinna ja päärakennuksen näyttelyihin on vapaa pääsy ennen luentoa klo 17–18.00. Leena Ahtola-Moorhousen kirjeistä toimittamaa kirjaa on saatavilla luennon yhteydessä.

Tervetuloa!

• 25.4.2019