Tunne rintasi -ilta

Rintojen omatarkkailsta keskusteltiin Tunne rintasi -illassa tammikuun  kolmantena tiistaina Wetterhoffin Wanhassa kutomossa. .

Tunne rintasi -illassa oli asiantuntijana sairaanhoitaja-terveydenhoitaja Ritva Passiniemi, Tunne rintasi -yhdistyksen entinen toiminnanjohtaja. Hän kertoi esimerkkien ja lukujen avulla, miksi rintojen omatarkkailu on niin vakuuttava terveysteko, että jopa 60 prosenttia rintasyövästä, johon sairastuu vuosittain lähes 5 000 naista, löytyy jotenkin muuten kuin mammografiaseulonnalla.

Omatarkkailu on tärkeää varsinkin iäkkäille naisille, sillä valtaosa rintasyöpään sairastuneista on 50-75-vuotiaita naisia.

Vaikka lääketiede edistyy huimin askelin, ehkäisykeinoa rintasyöpään ei tunneta. Sen sijaan tiedetään taustatekijlöitä, joista Ritva Passiniemi luetteli viisi: ruoka (suositeltavaa kasvisperäinen), liikunta (varsinkin nuorena aloitetusta on hyötyä), tupakointi (ädin varhain aloittama lisää riskiä), alkoholi (lisää riskiä) ja perinnöllisyys,

Lopuksi keskusteltiin omasta kehonkuvasta, purettiin omatarkkailun esteitä ja kuultiin ohjeita, minne mennä ja mitä tehdä, jos rinnasta löytyy yleisin rintasyödän oire, kylhmy.

Tunne rintasi -yhdistys (entinen ProMama-yhdistys) on kansanterveysjärjestö, joka kannustaa ja opastaa rintojen omatarkkailuun. Illan järjestivät Suomalaisen Naisliiton Hämeenlinnan yhdistys ja Hämeenlinnan Seudun liike- ja virkanaiset.

Lisätietoa rintojen omatarkkailusta löytyy osoitteesta www.tunnerintasi.fi

• 22.1.2019
< Maaliskuu 2019 >