Helene Schjerfbeckin "leijonan kynnet"

Kun taidehistorioitsija Leena Ahtola-Moorhouse kertoi Helene Schjerfbeckistä ja hänen "leijonan kynsistään" lokakuun viimeisenä keskiviikkona Museo Skogsterissa, kuulijoita oli museon keskiviikkoiltojen ennätys: 122 miestä ja naista. 

Taiteilija Helene Schjerfbeckin elämään ja taiteeseen perehtynyt taidehistorioitsija Leena Ahtola-Moorhouse oli  otsikoinut esitelmänsä mielenkiintoa herättävästi: Helene Schjerfbeck ja hänen "leijonan kyntensä". Otsikko on lähtöisin mieskriitikoilta, jotka valittivat, että naistaiteilijat eivät ole täyttäneet heihin asetettuja odotuksia; kynnet eivät olleet kasvaneet. Sisukas ja lahjakas Helene näytti monta kertaa terävät kyntensä,mutta kriitikot eivät osanneet tulkita niitä sellaisiksi.

Esitelmässään hämeenlinnalaissyntyinen Leena Ahtola-Moorhouse keskittyi Helene Schjerfbeckin käänteentekiviin maalauksiin, joita ovat muun muassa Pikkusiskoaan ruokkiva poika, Ovi, Varjo muurilla, Leipomo, Ompelijatar, Omakuva 1915, Purjehtija, Omena ja viimeiset Omakuvat. Ja teki sen niin kiehtovasti, että kuulijat istuivat hievahtamatta kaksi tuntia. Jokainen heistä vakuuttui, että Helene Schjerfbeck oli paitsi tosi vahva nainen myös taiteilija, joka pystyi uudistumaan ja ilmaisemaan tunteitaan omakuviensa kautta. Tällaisia velhoja ei meillä juuri ole. Ei siis ihme, että   Helene Schjerfbeck on suomalaisen taiteen myyntitilastojen ykkönen. - Teksti: Maija Kauppinen 

.

  • 31.10.2018
< Joulukuu 2018 >
Ma Ti Ke To Pe La Su
26272829300102
03040506070809
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31010203040506