Kulttuurimatka Viroon

Hämeenlinnan ja Helsingin naisliittolaiset sekä Tampereen Saskiat tekivät elo-syysskuun vaihteessa ystävyysmatkan Tallinnaan ja Tarttoon.

Kutsun vierailulle Tallinnaan esitti Hämeenlinnan naisliittolaisille Eestin Keksijänaisten puheenjohtaja Anne-Mari Rannamäe helmikuussa 2017 Keksijänaisten illassa Skogsterilla. Kun myös Helsingin Naisliitto kiinnostui Tallinnasta ja kun Tampereen Saskiatkin halusivat mukaan, matka laajeni Tarttoon. Sinne houkutteli Eesti Rahvamuuseum, jonka harva oli nähnyt. Ja kun selvisi, että Tallinnan Kumussa on esillä renessanssimaalari Michel Sittowin 19 taulua, 41 naista astui laivaan elokuun viimeisenä torstaina Katajanokan terminaalissa. Tosin osa heistä vasta viime minuutilla, sillä Tampereen bussi juuttui liikenneruuhkaan.  Sen aiheutti Ranskan presidentin autokolonna Presidentinlinnaan.

Tallinnassa suomalaisnaiset tapasivat Eestin Naisliit´n puheenjohtajan ja hallituksen jäseniä sekä kävivät  Viron parlamenttitalossa. Tartossa keskustelukumppaneina olivat kaupungin liike- ja virkanaiset. Näistä samoin kuin ystävyysmatkan virkistyskohteista kerrotaan joulukuussa ilmestyvässä Minnassa. Samassa lehdessä on Eestin Naisliit´n puheenjohtajan, ex-ministeri,  -kansanedustaja ja eu-parlamentaarikko Siiro Oviirin haastattelu.

Minna-lehti ilmestyy kaksi kertaa vuodessa ja kuuluu jäsenetuna kaikille jäsenille. Lehti on näköispainoksena myös Suomalaisen Naisliiton verkkosivuilla. - Teksti: Maija Kauppinen.

• 30.8.2018–1.9.2018
< Joulukuu 2018 >