kesäjuhlat herätettiin henkiin onnistuneesti

Kesäkuun 9.-10. päivä kokoontuivat naisliittolaiset ympäri Suomen kesäjuhlaansa Hämeenlinnaan. Juhlan teemana oli Hämeenlinna- naisten kaupunki. Naisliiton ensimmäisistä kesäjuhlista ehti kulua 109 ja viimeisistä 70 vuotta, kun Hämeenlinnan naiset elvyttivät hienon perinteen. Aurinko paistoi, huilu soi ja Hämeen herkut maistuivat. Puhettakaan ei puuttunut.

Suomalaisen Naisliiton kaksipäiväiset kesäjuhlat pidettiin Hämeenlinnassa kesäkuun alussa. Suurimman työn teki Hämeenlinnan yhdistys ja sen seitsenhenkinen iskuryhmä. Osallistujat olivat tyytyväisiä niin ohjelman monipuolisuuteen kuin päivien tunnelmaan. Päiville osallistui 80 naisliittolaista eri puolilta Suomea. Heidät toivottivat tervetulleeksi Museo Militarian pihalla auringon kanssa kilpaa säteilevätHeli Eskolin ja Arja Lankinen. Kesäpäivien osallistujien toivottiin pitävän juhlissa hattua, ja hämeenlinnalaiset näyttivät mallia. Joukossa oli hattuja, joiden kanssa olisi kelvannut mennä Ascotin laukkakisoihin. Yleisin päähine oli tuttavallinen olkihattu.

Juhlien aluksi Hämeenlinnan Naisliiton yhdistyksen puheenjohtaja Maija Kauppinen muistutti Naisliiton kesäjuhlaperinteestä. Onhan jo 109 vuotta, kun Naisliiton ensimmäiset kesäjuhlat pidettiin, ja 70 vuottakin viimeisistä. Hämeenlinna tekee historiaa myös siinä, että kesäjuhlat olivat kaupungissa nyt ensimmäistä kertaa. Oli siis aika kokeilla, saadaanko perinne herätettyä henkiin. Puheenjohtaja myös kiitti hämeenlinnalaisia yhteistyökumppaneitaan: Militariaa ja Hämeenlinnan kaupunkia, joka antoi Naisliiton käyttöön Raatihuoneen valtuustosalin paneelia varten ja järjesti naisliittolaisille vastaanoton kaupungin kauneimmassa tilassa, Raatihuoneen juhlasalissa. Erityiskiitoksen tästä saivat Militarian johtaja Miia-Leena Tiili ja Hämeenlinnan kaupungin sivistys- ja hyvinvointijohtaja Päivi Raukko.

Museo Militariassa kenttälounas nautittiin tilavassa tykkihallissa ennen kuin tutustuttiin museon kokoelmiin asiantuntevien oppaiden kanssa. Naisnäkökulmaa kierrokseen toivat sotilaskotisisar Kirsti Ikonen ja lotta Riitta Tiainen.

Kesäjuhlien ohjelma oli vieraspaikkakuntalaisille kiinnostava. Arja Lankinen oli kellottanut lauantain bussiretken etukäteen aikataulussa pysymiseksi. Reitti vei kesäpäiväläiset tutustumaan Aulangon maisemiin ja Parolan leijonaan. Leijona on pystytetty vuonna 1868 Venäjän tsaari Aleksanteri II kunniaksi hänen käytyään Parolannummella vuonna 1863 tarkistamassa Suomen sotajoukot.

Aulangolla nautittiin alueen kehittäjä eversti Hugo Standertskjödin rakennuttamassa Ruusutemppeli-huvimajassa Eeva Kunnaksen huilunsoitosta ja kuusenkerkkäjuomasta, jonka tarjoili Raatikellarin keittiömestari, food designer Pirjo Päivärinta. ähtävyyskierros huipentui Aulangon linnavuorelle, jonne naisliittolaiset reippaasti kiipesivät ihailemaan Hämeen maisemia ja Sibelius-metsää.

Pienen lepotauon jälkeen alkoi Raatihuoneen valtuustosalissa keskustelu teemasta Hämeenlinna - naisten kaupunki.Siihen osallistuivat seitsemän hämeenlinnalaista johtavissa asemissa olevaa naista: Vekka Liikenteen toimitusjohtaja Karoliina Frank, kaupungin ympäristöjohtaja Heli Jutila, kaupungin valtuutettu Helena Lehkonen, rehtori Pieta Tukkimäki-Hilden, kaupungin sivistys- ja hyvinvointijohtaja Päivi Raukko, galleriaKoneen toiminnanjohtaja Sirpa Taulu ja Militarian johtaja Miia-Leena Tiili. Keskustelua veti sosiaalineuvos Ritva Karinsalo.

Päivän lopuksi aatikellarissa tarjottiin illalliseksi Hämeen herkkuja, joissa hyödynnettiin kevään tuoreita anteja kuten korvasieniä ja nokkosia. Piirakat ja salaatit tekivät kauppansa samoin kuin erinomaiset jälkiruoat muun muassa raparperistä. Ruokailijoiden nautintoa lisäsivät baritoni Hannu Riihivaara ja hänen säestäjänsä pianisti Iina Harjula.

Hämeenlinnan naisliittolaisista juhlilla esiintyivät aforistikko Maija Paavilainen ja lausuja Tuula Salin. Viron Naisliittoa juhlassa edusti Viron keksijänaisten puheenjohtaja Anne-Mari Rannamäe. Erityisesti häntä ilahdutti venäjänkielinen laulu Kuinka nuoria olimmekaan, jota hän hyräili laulajan mukana.

Sunnuntaipäivä oli pyhitetty Naisliiton omille asioille. Päivä alkoi venyttelyllä aamuauringossa Vanajaveden rannassa Kaarina Hauskalan johdolla. Naisliiton tulevaisuutta pohtivan Quo Vadis. Minne menet -seminaarin vetivät Ritva Karinsalo Hämeenlinnasta ja Ritva Passiniemi Helsingistä. Keskustelu Naisliiton haasteista oli paikoin erittäin vilkasta ja ehdotuksia tuli Naisliiton strategiatyöryhmälle suorastaan tulvimalla.  Myös jyväskyläläisen Eva Tervosen kysymys, pitäisikö Naisliiton korostaa olevansa feministinen naisasialiike, innotti mielipiteiden vaihtoon. Hämeenlinnalainen Kirsti Ikonen toivoi, ettei liitto julistautuisifeministiseksi, kun taas Tuula Salin innostui ajatuksesta, koska hänen mielestään feminismi sanana sähköistäisi sopivasti ilmapiiriä. Oululainen Riitta Mäkelä katsoi, että Suomen etu on vahva agraarisen naisen perintö, joka toimii nykypäivässäkin. Suomalainen nainen on tottunut tekemään asioita yhdessä miehen kanssa. Liiton kunniapuheenjohtaja Leena Krohn varoitti hirttäytymästä termeihin ja toivoi, että kaikkien kukkien annetaan kukkia. Väistyvä puheenjohtaja Leena Ruusuvuori muistutti, että Naisliiton kuuluu naisasiajärjestönä ottaa naisasian moninaisuus ja laajuus huomioon ja että järjestö joutuu keskittymään naisiin ennen kuin tasa-arvo on saavutettu.

Muutoin Naisliitto päätyi kannattamaan kesäjuhlien järjestämistä joka toinen kesä. Kahden vuoden päästä kapulan ottaa Tornio ja sen yötön yö! - Teksti: Leena Hietanen ja Maija Kauppinen.

• 9.6.2018–10.6.2018
< Joulukuu 2018 >