Ajankohtaisseminaari Naisten osaaminen näkyväksi politiikassa 6.2.2019

Helsingin yliopiston kielikeskuksen kaunis juhlasali täyttyi helmikuun ensimmäisenä perjantaina naisista, jotka olivat tulleet kuulemaan, miten suomalaisnaisten osaaminen näkyy nykypolitiikan kentällä. Seminaarin järjesti Suomalaisen Naisliiton Helsingin yhdistys ja siihen osallistui eri puolilta maata tulleiden naisliittolaisten lisäksi Eurooppanaisia. – Kuva: Maija Kauppinen.

Poliittisessa tasa-arvossa Suomi on ollut edelläkävijä koko itsenäisyytemme ajan, totesi Eduskuntatutkimuksen keskuksen johtaja Markku Jokisipilä. Eikä vain Suomessa vaan koko maailmassa ja EU-maissakin, jossa naisia on politiikassa 20 prosenttia. Suomen prosenttiluku on 40. – Kuva: Maija Kauppinen.

Verkostot ovat nykyään tärkeämpiä kuin koskaan, kansanedustaja Elina Lepomäki totesi puheenvuorossaan Järjestelmä vai ihminen. – Kuva: Maija Kauppinen.

Olen vankka hyvinvointivaltion kannattaja, Helsingin kaupungin valtuutettu Veronika Honkasalo paljasti puheenvuorossaan Toivon politiikka. – Kuva: Maija Kauppinen.

Naisen nousu politiikan huipulle on hidasta ja se vaatii tasapainoilua eri vaatimusten rajapinnoille, Tampereen yliopiston tutkija Johanna Mäkelä kertoi. On oltava tahtoa, uskoa ja uskallusta. – Kuva: Maija Kauppinen.

Suomessa ei arvosteta nykyään kokemusta eli ikärasismia on, 40 vuotta politiikassa toiminut europarlamentaarikko Liisa Jaakonsaari sanoi. Julkisuus nostaa esiin mieluummin naispoliitikon ulkonäön kuin hänen tekemänsä työn. – Kuva: Maija Kauppinen.

< Maaliskuu 2019 >
01020304050607