Vanhat tapahtumat

Maaliskuu 2019

6.3. Suomalaisen Naisliiton Hämeenlinnan yhdistykselle uusi puheenjohtaja.   KATSO LISÄÄ

Suomalaisen Naisliiton Hämeenlinnan yhdistys valitsi vuosikokouksessaan uudeksi puheenjohtajaksi Kaija Lehtisen.

Helmikuu 2019

28.2. Minna Canthin kirjat ja näytelmät   KATSO LISÄÄ

Minnan salongissa keskusteltiin helmikuun viimeisenä torstaina kahvila Marengissa Minna Canthin tuotannosta: näytelmistä, novelleista, lehtikirjoituksista ja kirjeistä. Innokasta keskustelua johti salongin emäntä Leena Rönkkö.

8.2. Naisten osaaminen näkyväksi politiikassa   KATSO LISÄÄ

Suomalaisen Naisliiton Helsingin yhdistyksen perinteinen ajankohtaisseminaarikokosi perjantaina 8.2.2019 Helsingin yliopiston kielikeskuksen juhlasalin täyteen naisia, jotka olivat tulleet kuulemaan, miten suomalaisnaisten osaaminen näkyy  nykypolitiikan kentällä. Seminaarin järjesti Suomalaisen Naisliiton Helsingin yhdistys ja siihen osallistui eri puolilta maata tulleiden naisliittolaisten lisäksi Eurooppanaisia..

Tammikuu 2019

22.1. Tunne rintasi -ilta   KATSO LISÄÄ

Rintojen omatarkkailsta keskusteltiin Tunne rintasi -illassa tammikuun  kolmantena tiistaina Wetterhoffin Wanhassa kutomossa. .

21.1. Minnan salonki   KATSO LISÄÄ

Minnan salonki kokoontui maanantaina 21. tammikuuta 2019 kello 14 Kahvila Marengissa. Keskustelukirjana oli Lena Lundbergin Jää.

Joulukuu 2018

11.12. Pikkujoulu ravintola Verassa   KATSO LISÄÄ

Hämeenlinnan Naisliiton pikkujoulussa oli vieraana palkittu kirjastoneuvos Sinikka Sipilä.

Marraskuu 2018

30.11. Perinneilta Helsingissä Aurorankadulla   KATSO LISÄÄ

Suomalaisen Naisliiton perinneilta on perjantaina 30. marraskuuta kello 16-18  liiton huoneistossa Helsingissä. Puhujana on hämeenlinnalainen kirjailija Tarja Lappalainen.

27.11. Minnan salonki   KATSO LISÄÄ

Tiistaina 27. marraskuuta Minnan salongissa keskusteltiin Minna Rytisalon kirjasta Rouva C.

20.11. Maija Paavilainen kalligrafia-opissa Japanissa   KATSO LISÄÄ

Kirjailija, aforisti Maija Paavilainen kertoi sanoin ja kuvin stipendimatkastaan Japanin Hokkaidon saarelle tiistaina 20. marraskuuta kello 17-19 Wetterhoffin Wanhassa kutomossa.

Lokakuu 2018

31.10. Helene Schjerfbeckin "leijonan kynnet"   KATSO LISÄÄ

Kun taidehistorioitsija Leena Ahtola-Moorhouse kertoi Helene Schjerfbeckistä ja hänen "leijonan kynsistään" lokakuun viimeisenä keskiviikkona Museo Skogsterissa, kuulijoita oli museon keskiviikkoiltojen ennätys: 122 miestä ja naista.

19.10. – 21.10. Vaasan Suomalainen Naisklubin 100-vuotisjuhla   KATSO LISÄÄ

Nuorin Suomalaisen Naisliiton elossa olevista yhdistyksistä, Vaasan Suomalainen Naisklubi,  juhli satavuotistaivaltaan lokakuun kolmantena viikonloppuna Vaasassa. Osanottajia oli 270.

11.10. minnan salonki   KATSO LISÄÄ

Minnan salongin lokakuun keskustelukirjana Villa Marengissa oli Sally Salmisen Katriina.

Syyskuu 2018

27.9. Nykytaiteen huippuja Taidemuseossa ja muistoja KoneGalleriassa   KATSO LISÄÄ

Tutustuminen KoneGalleriaan ja opastettu kierros pohjoismaisen nykytaiteen Noco-näyttelyssä torstaina 27. syyskuuta kello 16-18.

12.9. minnan salonki   KATSO LISÄÄ

Minnan salongin syyskausi alkoi keskiviikkona 12. syyskuuta kello 17-19 kahvila Marengissa, Eteläkatu 3. Keskusteluteemana oli Albert Edelfelt ja hänen elämänsä, taiteensa ja muusansa. Kuulijansa illan teemaan johdatteli salongin emäntä Leena Rönkkö. .

Elokuu 2018

30.8. – 1.9. Kulttuurimatka Viroon   KATSO LISÄÄ

Hämeenlinnan ja Helsingin naisliittolaiset sekä Tampereen Saskiat tekivät elo-syysskuun vaihteessa ystävyysmatkan Tallinnaan ja Tarttoon.

Kesäkuu 2018

10.6. Hämeenlinna - naisten kaupunki   KATSO LISÄÄ

Suomalaisen Naisliiton kesäpäivien teemana oli Hämeenlinna - naisten kaupunki.

Onko Hämeenlinna todella hyvä kaupunki naisille ja millaiset nämä naiskasvot ovat? Tästä aiheesta keskusteli lauantaina 10. kesäkuuta seitsemän hämeenlinnalaista vaikuttajanaista Raatihuoneen valtuustosalissa.

9.6. – 10.6. kesäjuhlat herätettiin henkiin onnistuneesti   KATSO LISÄÄ

Kesäkuun 9.-10. päivä kokoontuivat naisliittolaiset ympäri Suomen kesäjuhlaansa Hämeenlinnaan. Juhlan teemana oli Hämeenlinna- naisten kaupunki. Naisliiton ensimmäisistä kesäjuhlista ehti kulua 109 ja viimeisistä 70 vuotta, kun Hämeenlinnan naiset elvyttivät hienon perinteen. Aurinko paistoi, huilu soi ja Hämeen herkut maistuivat. Puhettakaan ei puuttunut.

Toukokuu 2018

16.5. Minnan salonki   KATSO LISÄÄ

Minnan salonki kokoontui keskiviikkona 16. toukokuuta kello 17-19 Kahvila Marengissa, Eteläkatu 3. Keskustelukirjana oli Viivi Luikin Varjoteattteri, jonka esittei salongin emäntä Leena Rönkkö.

2.5. Eduntalvontailta   KATSO LISÄÄ

Varatuomari Miina Vuorela kertoi keskiviikkona 2. toukokuuta kello 17-19 toimistossaan eduntalvontavaltuutuksesta, hoitotahdosta ja testamenteista.

Huhtikuu 2018

21.4. Naisten köyhyys aiheena kevään Minna Canth -seminaarissa   KATSO LISÄÄ

Suomalaisen Naisliiton kevään Minna Canth -seminaari oli lauantaina 21. huhtikuuta  ravintola Perhossa Helsingissä. Keskusteluaiheena on naisten köyhyys, josta puhuivat alansa asiantuntijat: professori Heikki Hiilamo, Kelan johtava tutkija Minna Ylikännö, Y-säätiön tutkija Maria Ohisalo ja FinWidin puheenjohtaja Erna Alitalo. Heidän puheenvuoronsa on julkaistu Minnassa 1/2018.

4.4. Kohti sisällissotaa -luento oli yleisömenestys   KATSO LISÄÄ

Museo Skogsterin luentosali ja alakertakin olivat täynnä, kun kirjailija, FT Minna Maijala aloitti esitelmänsä sortokauden maanalainen vastarinnasta ja kansallisen kertomuksen murtumissa keskiviikkona 4. huhtikuuta.  Esitelmässään, joka pohjasi hänen uuteen kirjaansa Kultakauden maanalainen vastarinta, hän piirsi esiin sen keskeisten toimijoiden verkoston ja kuvasi läheltä, kuinka yhteinen taistelu kielen ja sananvapauden puolesta kasvoi intohimoksi, jonka vallassa syntyi suuria tekoja ja teoksia.Parituntisen esitelmänsä lopuksi Minna Maijala pohti syitä, jotka johtivat 1918  tapahtumiin.

Maaliskuu 2018

28.3. Minnan salonki   KATSO LISÄÄ

Keskiviikkona 28. maaliskuuta Minnan salongissa keskusteltiin Rosa Liksomin Everstinnasta. Kirjan esitteli salongin emäntä Leena Rönkkö.

14.3. Suomalaisen Naisliiton Hämeenlinnan yhdistyksen vuosikokous   KATSO LISÄÄ

Keskiviikkona 14. maaliskuuta kello 18 - 20 oli yhdistyksen sääntömääräinen vuosikokous kahvila Laurellilla. Kokouksen jälkeen jäsenemme Minna Vuorela kertoi elämänsä tarinan.

8.3. Naistenpäivän juhla Parolannummella   KATSO LISÄÄ

Hämeenlinnalaiset naiset juhlivat tänä vuonna Naistenpäivää Parolannummella, jonne Hämeenlinnan Sotilaskotiyhdistys oli kutsunut alueen naisjärjestöt.

Helmikuu 2018

10.2. Naisten toiminnan ja sanan vapaus   KATSO LISÄÄ

Kaisaniemen helmikuisen ajankohtaisseminaarin teemana oli tänä vuonna Naisten toiminnan ja sanan vapaus. Puhujina oli alansa asiantuntijoita, kuulijoina ja aktiivisina keskustelijoina naisia ja muutama mieskin. Osanottajia oli 70, kaukaisimmat Oulusta ja Torniosta.

6.2. Lukemisen kielikylpy kirjastossa   KATSO LISÄÄ

Hämeenlinna tunnetaan kirjailijoiden kaupunkina, mutta se on myös kirjallisuuden ystävien kaupunki.  Moni kirjojen suurkuluttaja kuuluu myös lukupiiriin, joita on kymmeniä.

Näistä yhdeksän kertoi helmikuun ensimmäisenä tiistaina pääkirjaston musiikkisalissa piiristään ja lukuelämyksistään.

Tammikuu 2018

22.1. Naisasian äärellä Wanhassa kutomossa   KATSO LISÄÄ

Naisliiton 110-vuotisjuhlakirja Valkoisia variksia ja helmikanoja oli pohjana keskustelulle, jota käytiin tammikuussa Wetterhoffin Wanhassa kutomossa toimittaja Kirsti Pohjosen johdolla.

Marraskuu 2017

2.11. Naiskagaalit - vahvojen naisten salaseura Militariassa   KATSO LISÄÄ

Viime vuosisadan alussa Suomessa toimi naisten salaseura, naiskagaalit, joka vaikutti osaltaan naisten äänioikeuden ja vaalikelpoisuuden saamisen, jopa maan itsenäistymiseen. Heistä ja heidän toiminnastaan kertoi 2. marraskuuta FT Karmela Bélinki Museo Militarian Tykkihallissa.

Lokakuu 2017

26.10. – 26.10. Nokkosmadonna Minnan salongissa   KATSO LISÄÄ

Minnan salonki keskusteli 26. lokakuuta Ritva Rysän kotona Kaija Lehmuskallion  keväällä ilmestyneestä kirjasta Nokkosmadonna. Itse kirjailija osallistui iltaan ja esitteli  kirjansa, minkä jälkeen siitä keskusteltiin.

Syyskuu 2017

27.9. Katariina von Bora -ilta Museo Skogsterilla   KATSO LISÄÄ

Katariina von Bora - aikansa vaikuttajanainen

Martti Lutherista on tänä vuonna, hänen juhlavuotenaan, puhuttu paljon ja hänen jalanjäljillään Saksassa kuljettu. Vähäiselle huomiolle on jäänyt Katariina von Bora, nunna, joka 26-vuotiaana solmi avioliiton 42-vuotiaan teologian professori Martti Lutherin kanssa. Tietoaukkoa paikkasi syyskuussa kirjailija Maija Paavilainen, joka puhui Naisliiton Hämeenlinnan yhdistyksen järjestämässä Museo Skogsterin keskiviikkoillassa Katariina von Borasta ja hänen osuudestaan uskonpuhdistukseen.

7.9. Werner Holmbergin näyttely Taidemuseossa   KATSO LISÄÄ

Hämeenlinnan naisliittolaiset tutustuivat 7. syyskuuta taidehistorioitsija Mira Arkon opastuksella Hämeenlinnan Taidemuseossa kotimaisen maisemataiteen mestarin Werner Holmbergin töihin.

Elokuu 2017

24.8. – 24.8. Elisabeth Rehn Militariassa   KATSO LISÄÄ

Suomen ja koko maailman ensimmäinen puolustusministeri Elisabeth Rehn piti yleisöluennon Museo Militariassa 24. elokuuta 2017.

Heinäkuu 2017

14.7. Naisten Ääni -keskustelu Porin SuomiAreenassa   KATSO LISÄÄ

Runsaan tunnin tilaisuus heinäkuussa SuomiAreenan puistolavalla Porissa viritti vilkkaan keskustelun naisten asemasta Suomessa.

Huhtikuu 2017

18.4. Maarit Tyrkkö Minnan salongissa   KATSO LISÄÄ

Minnan salonki kokoontui huhtikuussa 2017 Hämeenlinnan pääkirjastossa vieraanaan tietokirjailija, toimittaja Maarit Tyrkkö, joka kertoi uusimmasta kirjastaan Presidentti ja toimittaja.

1.4. Anna ääni naiselle – naisten ääni kuuluviin kunnanvaltuustoissa   KATSO LISÄÄ

Naisten kunnallisen äänioikeuden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi on naisten osuus kunnanvaltuutetuista vihdoin saatava tasa-arvoiseksi miesten kanssa, vaati Suomalainen Naisliitto kevätkokouksessaan 1.4. Tampereella

Maaliskuu 2017

23.3. Vaalipaneeli aktivoi äänestämään   KATSO LISÄÄ

Perheväkivalta, tasa-arvo, Hämeenlinnan elävöittäminen ja kulttuuri ja olivat pääaiheet maaliskuisessa vaalipaneelissa, johon osallistui 332 kaupungin kuntavaaliehdokkaasta kahdeksan. Heitä tenttasi toimittajien lisäksi yleisö, joka täytti Wetterhoffin Wanhan kutomon.

22.3. Vuosikokous Cafe Laurellilla   KATSO LISÄÄ

Suomalaisen Naisliiton Hämeenlinnan yhdistyksen vuosikokous oli 22. huhtikuuta 2017 Cafe Laurellilla. Kokouksen jälkeen taidehistorioitsija Mira Arkko kertoi työstään Hämeenlinnan taidemuseossa.

8.3. Raatihuone täyttyi Naistenpäivänä   KATSO LISÄÄ

Kun Vanajaveden Opisto ja Suomalaisen Naisliiton Hämeenlinnan yhdistys yhdistivät henkiset voimansa ja Hämeenlinnan kaupunki antoi tilaksi Raatihuoneen, tuloksena oli iloinen ja puhutteleva Naistenpäivän juhla.

Helmikuu 2017

9.2. Minnan salonki   KATSO LISÄÄ

Minnan salongissa keskusteltiin 9. helmikuuta 2017 Terttu von Weissenbergin kotona Riitta Jalosen  Kirkkaus-kirjasta. Vieraana kirjailija.

4.2. Kaisaniemen ajankohtaisseminaari   KATSO LISÄÄ

Äidinkieli on teemana tämän vuoden Kaisaniemen ajankohtaisseminaarissa 4.helmikuuta.  Siitä puhuvat kielentutkijat Ulla-Maija Forsberg ja Mila Engelberg, sitä työkseen käyttävät Töölönlahden voimanaiset Tuula Haavisto, Maija Tanninen-Mattila ja Hanna Mahlamäki sekä sitä kehollaan, laulullaan ja runoillaan varioivat nuoret. Seminaarista kerrotaan Minnassa 1/2017.

1.2. Naiskeksijäilta Skogsterilla   KATSO LISÄÄ

Museo Skogsterin luentosali täyttyi helmikuun ensimmäisenä keskiviikkona, kun yli 40 naista ja pari miestäkin oli tullut kuulemaan naiskeksinnöistä ja tapaamaan naiskeksijöitä.

Joulukuu 2016

1.12. Pikkujoulu Piparkakkutalossa   KATSO LISÄÄ

Hämeenlinnan naisliittolaisilla oli 1. joulukuuta pikkujoululounas Piparkakkutalon August-kabinetissa.  Yllätysvieraana oli yhdistyksen jäsen kuvataiteilija Kristiina Kostia.

Marraskuu 2016

22.11. Minna Canth Kansallisteatterissa   KATSO LISÄÄ

Marraskuun jäsenilta oli 22. marraskuuta Helsingissä Kansallisteatterissa Minna Canthin parissa.

8.11. Minnan salonki   KATSO LISÄÄ

Tiistaina 8. marraskuuta Minnan salonki kokoontui elokuvateatteri Rexissä, jossa esitettiin Jane Austenin kirjaan Ylpeys ja ennakkoluulo pohjautuva elokuva Järki ja tunteet (ohjaus Ang Leen, pääosassa Emma Thompson). Näytöksen jälkeen keskusteltiin elokuvasta Nooran viinibaarissa.

Lokakuu 2016

24.10. Minnan salonki   KATSO LISÄÄ

Maanantaina 24. lokakuuta kello 18 -  20 Minnan salongissa kskustellaan Tommi Kinnusen kirjasta Lopotti Tuula Salinin kotona, Isomäentie 6, Iittala. Tuula johdattelee meidät Lopotin maailmaan.

12.10. Vihreitten sisarten vieraaksi   KATSO LISÄÄ

Keskiviikkona 12. lokakuuta kello 17 - 19 vierailu Parolannummelle, jossa tutustutaan sotilaskoti- eli vihreisiin sisariin ja heidän toimintaansa sekä uuteen sotilaskotiin.

Syyskuu 2016

29.9. Minnan salonki   KATSO LISÄÄ

Torstaina 29. syyskuuta kello 18 - 20 Minnan salonki kokoontuu Kirsti Ikosen kotona, Birger Jaarlin katu 2b B 10. Keskustelukirjana on Anthony Doerrin teos Kaikki se valo mitä emme näe, ja sen esittelee Leena Rönkkö.

13.9. Naisten ääniä Militariassa   KATSO LISÄÄ

Militarian tykkihalli täyttyi syyskuun toisena tiistaina naisten äänistä, kun 130 naista ja miestä oli tullut kuulemaan, mitä viisi hämeenlinnalaisten ja kaikkien suomalaistenkin hyvin tuntemaa naista elämästään kertoivat.

Elokuu 2016

23.8. Vesi vanhin voitehista   KATSO LISÄÄ

Vesi vanhin voitehista -ilta oli Hämeenlinnan pääkirjastossa 23. elokuuta.

Toukokuu 2016

17.5. Lukupiiri Minnan salonki   KATSO LISÄÄ

Ssyksyllä 2015 alkanut, vireä lukupiiri Minnan salonki kokoontui kevätkaudella 2016 kaksi kertaa: huhti- ja toukokuussa.

Huhtikuu 2016

27.4. Päivä Bulevardi   KATSO LISÄÄ
19.4. Lukupiiri Minnan salonki   KATSO LISÄÄ

16.4. Suomalaisen Naisliiton Minna Canth -seminaari MoniNaiset äänet   KATSO LISÄÄ

Suomalaisen Naisliiton Minna Canth-seminaari MoniNaiset äänet oli 16.4.2016 Helssingin Pitäjänmäeleä Kalevala Kartanossa. Seminaarista selostus Minnassa 1/2016.

11.4. Naisten ääni -matinea   KATSO LISÄÄ

Naisten ääni -matinea oli 11.4. kello 18–20 Hämeenlinnan pääkirjastossa.

11.4. Naisten elämäntarinoita -lukumatinea   KATSO LISÄÄ

Naisten pieniä elämäntarinoita kuultiin huhtikuussa lukumatineassa, jossa 23 naista kertoivat  naisten elämästä syntymästä hautaan.

Maaliskuu 2016

19.3. Hämeenlinnan yhdistyksen 20-vuotisjuhla   KATSO LISÄÄ

Suomalaisen Naisliiton Hämeenlinnan yhdistys juhli 20-vuotistaivaltaan 19. maaliskuuta Wetterhoffin Wanhassa Kutomossa.

19.3. Siveellisyydestä seksuaalisuuteen   KATSO LISÄÄ

Wetterhoffin Wanha Kutomo täyttyi maaliskuussa naisista ja miehistä, jotka nostivat maljan 20 vuotta täyttävälle Suomalaisen Naisliiton Hämeenlinnan yhdistykselle.

19.3. Terttu von Weissenbergista kunniapuheenjohtaja   KATSO LISÄÄ

Suomalaisen Naisliiton Hämeenlinnan yhdistys kutsui 20-vuotisjuhlassaan Terttu von Weissenbergin kunniapuheenjohtajaksi. Yhdistyksen historian ensimmäiseksi.

Helmikuu 2016

6.2. Naisten ääniä 110 vuotta -seminaari   KATSO LISÄÄ

Lauantaina 6. helmikuuta 2016 oli Kaisaniemen ravintolassa aajankohtaisseminaari,  jonka teemana oli Naisten Ääniä 110 vuotta. Seminaarista enemmän kesäkuun Minnassa.

Tammikuu 2016

21.1. Lukupiiri Minnan salonki   KATSO LISÄÄ

Torstaina 21, tammikuuta Minnan salonki kokoontui Raija Lindénin kotona keskustelemaan Elina Hrvosen kirjasta Kun aika loppuu.

14.1. Eija-Liisa Ahtilan näyttely   KATSO LISÄÄ

Torstaina 14. tammikuuta tutustuttiin kuvataiteilija Eija-Liisa Ahtilan näyttelyyn Hämeenlinnan taidemuseossa. Opastetun näyttelykierroksen jälkeen lausuntaitaiteilija Kaija Lehmuskallio lausui Maria-aiheisia tunoja Verkatehtaan Isossa Huvilassa.

Joulukuu 2015

2.12. Pikkujoululounas   KATSO LISÄÄ

Keskiviikkona2.12. oli  omakustanteinen pikkujoululounas Piparkakkutalon Aaugust-kabinetissa. Yllätysvieraana toimittaja Kirsti Pohjonen.

Marraskuu 2015

18.11. Tutustuminen HAMKin korkeakouluun   KATSO LISÄÄ

Keskiviikkona 18. marraskuuta Hämeen ammattikorkeakoulun, HAMKin strategiapäällikkö Mervi Friman, yhdistyksen jäsen, esitteli korkeakouluaan ja sen toimintaa.

3.11. Lukupiiri Minnan salonki   KATSO LISÄÄ

Tiistaina 3.marrraskuuta Minnan salonki kokoontui Heli Eskolinin kotona. Kirjaksi emäntä oli valinnut Pauliina Rauhalan Taivaslaulun.

Lokakuu 2015

13.10. Lukupiiri Minnan salonki   KATSO LISÄÄ

Tiistaina 13.lokakuuta alkoi yhdistyksen lukupiiri Minnan salonki. Ensimmäisenä kirjana oli Riina Katajavuoren Männistön Muorin Venla.

Huhtikuu 2015

11.4. Naisten ääni -matinea   KATSO LISÄÄ

Naistenääni -lukumatinea oli maanantaina 11. huhtikuuta kello 18-20 Hämeenlinnan pääkirjastossa.

< Maaliskuu 2019 >
01020304050607