Hämeenlinnan yhdistyksen Viron ystävyysmatka

Kuvia

Suomalaisen Naisliiton Helsingin ja Hämeenlinnan naisliittolaiset tekivät Tampereen Saskioiden kanssa elo-syyskuun vaihteessa Ystävyysmatkan Tallinnaan ja Tarttoon. Kolmipäiväisen vierailun ensimmäinen kohde oli Tallinnan taidemuseo Kumu ja sen renessanssitaiteilija Michel Sittowin näyttely. – Kuva: Kaija Lehtinen.

Ystävyysmatkan pääkohde oli tutustuminen Viron parlamenttiin, Riigikoguun, joka sijaitsee Toompean mäellä Tallinnan vanhassa kaupungissa. Kuvassa Riigikogun istuntosali, jossa 101-jäseninen parlamentti istuu. Ministereitä vuonna 2016 syntyneessä hallituksessa on 15, joista naisia vain kolme. – Kuva: Maija Kauppinen.

Ystävyysmatkan virolaisina emäntinä olivat Eesti Naisliit´n puheenjohtaja Siiri Oviir (toinen oik.), entinen sosiaaliministeri ja EU-parlamentaarikko, Quin-Estonian puheenjohtaja Anne-Mari Rannamäe ja Naisliit´n pääsihteeri Maret Kaarma. Oikealla matkan virolainen järjestäjä Astellaria reisibüroon Virve Poom. – Kuva: Maija Kauppinen.

Hämeenlinnan naisliittolaiset asettuivat kuvaan Viron valtion vertauksen, sini-musta-valkoisen lipun alle Riigikogun Valkoisessa salissa. Vasemmalta Ritva-Liisa Aho, Tuula Hatakka, Kaija Lehtinen, Maija Kauppinen, Terttu von Weissenberg, Kirsti Ikonen, Heli Eskolin ja Heli Nylander.

Tartossa naiset tutustuivat kävellen vanhan hansakaupungin keskustaan ja yliopistoalueeseen. Illallisella Pussirohukelder-ravintolassa he tapasivat BPW Tartun liike- ja virkanaisia, joiden puheenjohtaja sai suomalais- ja virolaisnaisten yhteistyön merkkinä sini-valko-mustan huivin.

Viimeinen ystävyysmatkan kohde oli Viron ylpeys, Eesti Rahvamuuseum, kansallismuseo, joka on ehdolla tämän vuoden eurooppalaiseksi museoksi. Eikä syyttä, sillä museon koko ja tekniset ratkaisut yllättivät ja jopa ylittivät kaikki odotukset. Esimerkiksi kauden päänäyttelyssä Uurali kaja, Uralin kaiku, joka esittelee suomalais-ugrilaista arkikulttuuria, kävijä näkee nappia painamalla, mitä mordvalaisperhe syö. Ja halutessaan saa sen ruoista reseptin. – Kuva: Maija Kauppinen.

< Joulukuu 2019 >
02030405060708