Naisliiton julkilausuma

SUOMALAISEN NAISLIITON JÄSENKIRJE 1/2019

12.2.2019

Hyvät Suomalaisen Naisliiton jäsenyhdistysten jäsenet!

Suomalaisen Naisliiton teemana on tänä vuonna Naisten osaaminen yhteiskunnan voimaksi.

Tänä vuonna tähän naisilla onkin vaikuttamismahdollisuuksia, sillä Suomessa pidetään useat vaalit. Ensimmäisenä valitaan uusi eduskunta. Keskusjärjestömme Naisjärjestöjen Keskusliitto, NJKL, on laatinut laajan hallitusohjelman, josta jokainen yhdistys tai yksittäinen jäsenkin löytää itselleen sopivan. (NJKL:n sivut ja hallitusohjelman tavoitteet löytyvät myös Hämeenlinnan verkkosivuilta linkki-palkin alta).

NJKL:n johdon foorumissa 5.2. korostettiin naisten mahdollisuuksia vaikuttaa tulevan eduskunnan naiskansanedustajien määrään. Tasa-arvon takapakki on pysäytettävä!

Liiton kevään seminaari pidetään 27.4. klo 13–17 Finlandia Parkissa, ja se on vain jäsenille. Aiheena on Miten vaikutamme – vai vaikutammeko. Olemme kutsuneet tästä alustamaan MustReadin päätoimittajan, FM Anne Moilasen. Muu ohjelma on vielä valmisteilla.

Liiton kevätkokous pidetään 28.4. klo 10 Finlandia Park Hotel Helsingissä.

Minna Canth -seminaari ja syyskokous pidetään Jyväskylässä 5.-6.10.

Liiton hallitus päätti kokouksessaan 16.tammikuuta tehdä ensimmäisen Minnan verkkoversiona. Minnaan tulevat kirjoitukset on lähetettävä 15.5. mennessä Naisliittoon alla olevaan osoitteeseen. Minnan lukijatutkimusta käsitellään Minnan toimituskunnassa ja hallituksen kokouksissa.

Liitolla on useita toimituskuntia, joiden jäsenet löytyvät liiton verkkosivulta.

Liiton kevätkokoukseen tulevat yhdistysten esitykset pitää lähettää liiton hallitukselle 28.2.2019 mennessä alla olevaan osoitteeseen.

Toivon kaikille lämmintä kevättä ja innokasta vaalityötä. Tasa-arvo kuuluu kaikille.

Kirsti Ojala

Suomalaisen Naisliiton puheenjohtaja

kirsti.ojala(at)pp.inet.fi, 040 593 3233

toimisto(at)suomalainennaisliitto.fi

Suomalaisen Naisliiton julkilausuma 22.huhtikuuta 2018

Köyhyyden naisistuminen on pysäytettävä

Suomalainen Naisliitto vaatii, että Suomen hallitus ja työmarkkinaosapuolet ryhtyvät vihdoinkin toimiin köyhyyden naisistumisen pysäyttämiseksi. Köyhyys ei vaikuta vain yksilön talouteen, vaan näkyy hänen fyysisessä ja psyykkisessä terveydessään. Se heikentää myös itsetuntoa ja itsenäisyyttä.

Suurin köyhyysriski on yli 65-vuotiailla yksin asuvilla, yksinhuoltajilla ja omaishoitajilla. Näihin ryhmiin kuuluvat ovat valtaosin naisia.

Koska henkilön ikä, sukupuoli ja perherakenne muodostavat suuren köyhyysriskin, on purettava työelämän voimakasta eriytymistä ja epätasapainoa, segregaatiota. Osa-aikatyö ja epätasaisesti jakautuvat perhevapaat vähentävät eläkettä, joten perhevapaiden kokonaisuudistus on välttämätön.

Kaikista taloudellisista päätöksistä on arvioitava niiden sukupuolivaikutukset. Asenteiden muutosta tarvitaan myös sukupuolten välisen tasa-arvon saavuttamiseen. Nopeimmin köyhyyttä poistaa takuueläkkeiden nosto.

Lisätietoja: Leena Ruusuvuori, Suomalaisen Naisliiton puheenjohtaja, leena(at)leenaruusuvuori.fi

< Maaliskuu 2019 >
01020304050607