Suomalaisen naisliiton 110-vuotisjuhla

Finlandia-talon Helsinki-sali täyttyi lokakuun kolmantena lauantaina naisliittolaisista ja heidän ystävistään, jotka olivat tulleet eri puolilta Suomea juhlimaan 110 vuotta täyttävää liittoaan. – Kuva: Elisa Putti.

Naisliiton puheenjohtaja Leena Ruusuvuori muistutti 110-vuotisjuhlan tervehdyspuheessaan naisliittolaisia historian jättämästä valtavasta vastuusta edistää naisasia ja totesi, ettemme samanlaisiin saavutuksiin varmaankaan enää pysty. Toisaalta meitä on nyt paljon. Eikä yksin tarvitse taistella, koska meillä on kattojärjestöt Naisjärjestöjen Keskusliitto ja Nytkis. Kuva: Elisa Putti.

Europarlamentaarikko Liisa Jaakonsaari pohti Naisliiton 110-vuotisjuhlassa puheessaan myös pelkoa, mitä nuoret naiset tuntevat julkisilla paikoilla: –  Vaikka naiset ovat saavuttaneet lähes täydet oikeudet yhteiskunnassa, häneltä puuttuu oikeus tuntea täyttä turvallisuuden tunnetta. Pelkoa ei kenenkään nuoren eikä vanhemmankaan naisen tulisi tuntea kaduilla kulkiessaan, hän totesi ja piti päivän kuumaa aihetta, seksuaalisesta häirinnästä kertovaa #Me too -kampanjaa tervetulleena. –  Kuva: Elisa Putti.

Hiihtolegenda Siiri Rantanen on kertonut ensimmäisistä, omatekoisista sauvoista jo lahtelaisille, hämeenlinnalaisille ja jyväskyläläisille. Nyt niistä samoin kuin Siirin uskomattomasta sitkeydestä ja lahjakkuudesta kuuli koko juhlaväki. –  Kuva: Elisa Putti.

Naisten Ääni -verkkosivuilta poimittuja elämäkertavälähdyksiä kertoivat juhlayleisölle oikeustieteen ylioppilas Sofia Pohls (vas.) ja teatteri-ilmaisun ohjaaja Maria Hukkamäki (oik.) sekä sanataiteilija Teija Anneli Jokipii. –  Kuva: Elisa Putti.

Lausuja Tuula Salin nauratti juhlaväkeä naisten tittelikeskustelulla, joka 1920-luvulla täytti Naisten Ääni -lehden sivuja.  Kuva: Elisa Putti

Naisjärjestöjen Keskusliiton puheenjohtaja Eva Biaudet (vas.) muisteli juhlapuheessaan edeltäjäänsä kirjastoneuvos Helle Kannilaa, myös Naisliitossa vuosikymmeniä vahvasti vaikuttanutta naista. Vierellä Suomalaisen Naisliiton nykyinen puheenjohtaja Leena Ruusuvuori. –  Kuva: Elisa Putti.

Hämeenlinnan naisliittolaiset Heli Nylander (vas.), Marja Miettinen, Kirsti Ikonen ja Heli Eskolin nauttivat juhlasta ja sen annista. - Kuva: Elisa Putti.

Neljä naista naapurimaasta Virosta oli tullut onnittelemaan 110-vuotiasta Naisliittoa. Vasemmalla Quin-Estonian puheenjohtaja Anne-Mari Rantamäe (vas.), Viron Naisliiton Tallinnan kerhon puheenjohtaja Ell Kiilman, Viron Naisliiton presidentti Siiri Oviir ja Viron Naisliiton jäsen Lia Tannbaum.  Kuva: Elisa Putti.
< Joulukuu 2019 >
02030405060708