Toimikunnat ja kerhot

Hämeenlinnan Naisliitto osallistuu aktiivisti emonsa toimintaan sekä hallituksessa ja  stipendisäätiössä että toimikunnissa ja työryhmissä. Yhdistyksessä toimii vireä lukupiiri Minnan salonki, joka kokoontuu kolme, neljä kertaa kaudessa.

Suomalaisen Naisliiton hallituksessa Hämeenlinnan yhdistyksen edustajina ovat vuonna 2019 Ritva Karinsalo ja Maija Kauppinen.

Naisliiton kirjastotoimikunnassa yhdistyksen edustajana on Sinikka Sipilä.

Naisliiton taloustoimikunnassa on yhdistyksen edustajana Sinikka Jokinen.

Naisliiton tiedotustoimikuntaan nimettiin vuonna 2016  Hämeenlinnan yhdistyksen edustajina Mervi Friman ja Anneli Mäkinen, vuonna 2019 Mervi Friman vaihtui Ritva Passiniemeen..

Naisliiton strategiatyöryhmässä ovat olleet vuosina 2018-19 yhdistyksen edustajina Ritva Karinsalo ja Ritva Passiniemi.

Naisten Äänen työ- ja asiantuntijatyöryhmässä ovat yhdistystä edustaneet Pirkko Keskinen, Maija Kauppinen ja Kirsti Pohjonen.

Naisliiton Minna-lehden toimitusneuvostossa toimivat yhdistyksen jäsenet Maija Kauppinen ja Kirsti Pohjonen.

Opetusneuvos Hilja Vilkemaan stipendisäätiön hallituksen jäseninä ovat yhdistyksen Heli Eskolin ja Maija Kauppinen..

Naisliiton Hämeenlinnan yhdistyksessä käynnistyi lokakuussa 2015 lukupiiri Minnan salonki- Se kokoontui kolme vuotta jäsentensä kodeissa, mutta siirtyi keväällä 2018 kahvila Marenkiin Eteläkadulle.

Ensimmäinen kirja oli Riina Katajavuoren Wenla Männistö. Sitä seurasivat Pauliina Rauhalan Taivaslaulu, Elina Hirvosen Kun aika loppuu, Enni Mustosen Lapsenpiika ja Edmunt de Waalin Jänis jolla on meripihkan väriset silmät. Toukokuussa Kaija Lehmuskallio kertoi neljästä runokirjastaan.

Syyskauden 2016 kirjoja ovat Anthony Doerrin Kaikki se valo mitä emme näe ja Tommi Kinnusen Lopotti. Kauden päätti Jane Austenin kirjaan Ylpeys ja ennakkoluulot pohjautuva elokuva Järki ja tunteet, joka katsottiin elokuvateatteri Rexissä Kavin kanssa.

Kevään 2017 salongin vieraina  oli helmikuussa Kirkkaus-kirjan kirjoittaja Riitta Jalonen ja huhtikuussa on Maarit Tyrkkö, joka kertoi pääkirjastossa kirjastaan Toimittaja ja presidentti. Syksyllä keskusteltiin Kaija Lehmuskallion Nokkosmadonnasta.

Vuoden 2018 aloitti Lukemisen kielikylpy pääkirjastossa, jossa yli 50 naista ja miestä kuunteli 9 hämeenlinnalaisen lukupiirin esittelyä toiminnastaan. Lisäksi tutustuttiin Rosa Liksomin Everstinnaan, Viivi Luikin Varjoteatteriin, Albert Edelfeltiin ja hänen elämäänsä, taiteeseensa ja muusiinsa, Sally Salmisen Katriinaan ja Minna Rytisalon Rouva C:hen.

Vuoden 2019 aloitti Lena  Lundbergin Jää ja samanniminen oopperaretki Helsinkiin. Minna Canthin juhlavuoden kunniaksi tutustuttiin hänen tuotantoonsa ja osallistuttiin Minna Canthin 175-vuotisjuhlaan Kansallisteatterissa.Keväällä keskusteltiin vieläö Tommi Kinnusen Pintistä ja Eeva-Kaarina Arposen Maria Renforsin totuudesta. Syksyn aloittaa Olli Jalonen, joka tulee kertomaan Taivaan pallosta.

Minnan salongin emäntä Leena Rönkkä ehdotti Suomen itsenäisyyden juhlavuonna Naisliitolle naiskirjailijoiden TOP 101 -listan keräämistä. Liitto ja sen kirjastotoimikunta hyväksyivät ehdotuksen, mikä esiteltiin Liiton kevätkokouksessa Tampereella. TOP 101 -sato esiteltiin vuoden 2017 Juhla-Minnassa. Kaksi vuotta myöhemmin Leena Rönkkö kokosi kaikki ehdotukset kommentteineen yhdeksi listaksi.

< Joulukuu 2019 >
02030405060708