Valtakunnallinen kesäjuhla Hämeenlinnassa

Kesäkuun 9.-10. päivä kokoontuvat naisliittolaiset ympäri Suomen kesäjuhlaansa Hämeenlinnaan. Juhlan teemana on Hämeenlinna- naisten kaupunki.

Suomalainen Naisliitto elvyttää liki 70 vuotta uinuneen kesäjuhlaperinteen ja on kutsunut jäsenensä Hämeenlinnaan kesäkuun toisena viikonloppuna. Ensimmäiset kesäpäivät vietettiin vuonna 1909 Lappeenrannassa ja ne kestivät kolme päivää. Ohjelmassa oli Ylioppilaskunnan Laulajien konsertin, köörilaulajaisten ja laivaretken ohessa niin paljon esitelmiä, että niiden runsaudesta valitettiin.

Nyt, 109 vuotta myöhemmin, Naisliitto järjestää jäsenjärjestönsä kanssa juhlan Hämeenlinnaan. ensimmäistä kertaa historiansa aikana. Niinpä naisille esitellään Hämeenlinnan helmiä ja kerrotaan sen vahvuuksista. Lounastetaan Tykkihallissa ja kuullaan naisjohtajansa näkemyksiä Militariasta, nähdään Parolannummen pronssileijona ja Hattulan kirkot, antaudutaan Aulangon lumoihin. Raatihuoneella kuullaan, mikä tekee Hämeenlinnasta naisten kaupungin, ja osallistutaan kaupungin vastaanottoon. Ilta huipentuu Raatikellarissa, jonka emäntä hemmottelee vieraitaan korvasieni- ja ahvenpiirakoilla, valkohomejuustolla, raparperihillolla ja tryffelisuklaalla.

Sunnuntai alkaa venyttelyjumpalla, mikä virittää naiset pohtimaan Naisliiton tulevaisuutta Vaakunan luentosalissa. Jäähyväislaulun jälkeen kulttuurista kiinnostuneet voivat piipahtaa oppaan kera museossa, istahtaa jossakin kaupungin 20 kahvilasta tai vain ihailla Vanajaa ja sen rantoja.

Kesäjuhlan järjestävät Suomalainen Naisliitto ja sen Hämeenlinnan yhdistys. Yhteistyökumppaneina ovat Hämeenlinnan kaupunki ja Museo Militaria.

Lauantai:

klo 11:00   Tasolounas Museo Militarian Tykkihallissa, Vanhankaupunginkatu 19

klo 12:00   Tervetuloa Hämeenlinnaanj, puheenjohtajat Leena Ruusuvuori,

Suomalainen Naisliitto ja Maija Kauppinen, Hämeenlinnan yhdistys

Päivän aforismi, kirjailija Maija Paavilainen

klo 12:20   Museo Militaria esittäytyy, museonjohtaja Miia-Leena Tiili ja opastettu kierros

klo 13:30   Munkkikahvit Museo Militarian Tykkihallissa

klo 14:00   Bussiretki Parolannummelle, Hattulaan ja Aulangolle

Sibeliuksen metsä, Eeva Kunnas, huilu

klo 17:00   Paneeli Hämeenlinna - naisten kaupunki Raatihuoneen valtuustosalissa.

Keskustelijat: Hämeenlinnan kaupungin sivistys- ja hyvinvointijohtaja Päivi  Raukko, kaupungin valtuutettu, yrittäjä Helena Lehkonen, kaupungin ympäristönasiantuntija Heli Jutila, Vekkaliikenteen   toimitusjohtaja Karoliina Frank, lyseon rehtori PietaTukkimäki-Hildén,   Militarian johtaja Miia-Leena Tiili ja GalleriaKoneen toiminnanjohtaja   Sirpa Taulu. Juontajana sosiaalineuvos Ritva Karinsalo

klo 18:30 Hämeenlinnan kaupungin vastaanotto, Raatihuoneen juhlasali

Kaupungin säveliä Eeva Kunnas

Hämäläisherkkuja Raatikellarissa, food designer Pirjo Päivärinta

Serenadi naisille, Hannu Riihivaara, baritoni ja Iina Harjula, piano

Iltaruno, lausuja Tuula Salin

Sunnuntai:

klo  9:15   Aamuvenyttelyä rantapuistossa, asahi-ohjaaja Kaarina Hauskala

10:00 Quo vadis, Suomalainen Naisliitto, Vaakunan luentosali

Jäähyväislaulu, Helsingin yhdistyksen kuoro

12:30  Hämeenlinna tutuksi: Hämeenlinnan taidemuseo, Sibeliuksen   syntymäkoti ja/tai puisto, Vankilamuseo, Laurell´in konditoriakahvila

Osallistuminen kesäjuhlaan maksaa 30 euroa. Siihen sisältyy lauantain lounas ja kahvi, opastettu kierros Museo Militariassa, opastettu bussiretki, paneeli ja kaupungin vastaanotto Raatihuoneella, sunnuntain aamuvenyttely ja tulevaisuuskeskustelu.

Iltabuffe, jonka loihtii food designer, Pirjo Päivärinta, maksaa 20 euroa.

Ilmoittautuminen kesäjuhliin 30. toukokuuta mennessä yhdistyksen sihteerille.

• 9.6.2018–10.6.2018
< Heinäkuu 2018 >