Kirjojen Top 101

Naiskirjallisuuden TOP 101

Mikä on naisten kirjoittamien kirjojen Suomi 100 vuotta TOP 101 tai vaikkapa TOP 11? Mihin kirjaan palaat yhä uudelleen? Tai muistatko kirjan, joka järisytti maailmaasi? Oliko se romaani vai tietokirja? Runokirja vai novellikokoelma? Lastenkirja? Elämänkerta, fantasiaromaani vai dekkari? Ehkä taidekirja tai ammattialasi klassikko? Jokin suomalaisen naisen kirjoittama kirja, joka ansaitsee muittenkin huomion?

Näin kysyi Suomalaisen Naisliiton jäseniltä vuonna 2016 Leena Rönkkö, Hämeenlinnan naisliittolainen ja Minnan salongin jäsen. Ja pyysi heitä miettimään, mitkä kirjat ansaitsevat päästä juhlavuoden 2017 listaan ja miksi? Kirjat saivat olla suomen- tai ruotsinkielisiä ja miltä vuodelta hyvänsä. Tai samalta vuodelta useampiakin. Jos TOP 101 tuntui liian haastavalta, kirja jokaiselta vuosikymmeneltä, TOP 11, oli yhtä hyvä valinta, sillä ratkaisevaa oli kirjan sisältö ja puhuttelevuus. Mukaan tuli liittää kunkin kirjan nimi, julkaisuvuosi ja kustantaja.

Mielikirjoja ja kirjalistoja tuli. Kattavimmat tekivät idean äiti, listan koordinaattori Leena Rönkkö, ja Helsingin yhdistyksen Kirjalauantain suunnitteluryhmä Mai Anttila, Vappu Isosomppi-Hakkarainen, Maijaliisa Kaistila ja Riitta Sivenius. Ryhmä kokosi TOP 101 -listan periaatteella kirjailija ja kirja per vuosi siten, että kirjailija on listalla vain kerran ja hänen teoksensa liittyy ilmestymisajankohtaan, kertoo jotain oleellista suomalaisesta yhteiskunnasta ja suomalaisista. Kaikki sotaa käyneiden muistelukset ja romaanit, joita nyt sodan koneen sukupolven lapsenlapset kirjoittavat, he karsivat pois. Jokaiselle vuodelle ei löytynyt naiskirjailijaa ja joillekin vuosille tuli kaksi, joten yrityksestä ei tullut täydellistä. Mutta paljon oleellista suomalaisen yhteiskunnan kehityksestä ja naisten asemasta helsinkiläisten lista kertoo Suomen sadan vuoden ajalta lähes vuosi vuodelta.

Leena Rönkkö ja Maija Kauppinen taas rakensivat omat TOP-listansa kirjahyllynsä kirjoista, ja valinta osui moniin tietokirjoihin. Joillekin vuosille tuli useita kirjoja, joillekin ei yhtään. Muutamana viime vuonna on taas ilmestynyt todella hyviä naisten kirjoittamia kirjoja. Listansa he kertoivat syntyneen intuitiolla ja kirjojen aiheiden sekä sisällön monipuolisuuden perusteella. Karsinnan Leena Rönkkö totesi todella vaikeaksi, aivan kuin olisi laittanut ystäviä johonkin järjestykseen.

Lukulistojaan ovat lähettäneet edellä mainittujen lisäksi Heli Eskolin, Raili Ilola, Anneli Mäkinen, Marja-Leena Nousiainen, Heli Nylander ja Tuulikki Ritvanen.

Naisliittolaisten TOP-listasta Leena Rönkkö kirjoitti vuoden 2017 lokakuussa ilmestyneeseen JuhlaMinnaan jutun, jonka otsikoi Elämä haluaa tulle eletyksi, kirjat luetuksi. Listan syntyhistorian lisäksi kirjoittaja luettelee kymmeniä kirjoja, jotka ovat olleet - ja edelleen ovat - lukijoilleen rakkaita. Mukaan oli päässyt myös Jenni Haukion runoantologia, jonka nimi Katso pohjoista taivasta on peräisin Helvi Juvosen runosta Kalliopohja. – Teksti: Maija Kauppinen.

Alla naisliittolaisten TOP101, johon on koottu perusteluineen kaksi listaa: Helsingin yhdistyksen = HY ja Leena Rönkön = LR.

< Syyskuu 2018 >
01020304050607