Tapahtuma-arkisto

Kesäkuu 2018

9.6. – 10.6. Valtakunnallinen kesäjuhla Hämeenlinnassa   KATSO LISÄÄ

Kesäkuun 9.-10. päivä kokoontuvat naisliittolaiset ympäri Suomen kesäjuhlaansa Hämeenlinnaan. Juhlan teemana on Hämeenlinna- naisten kaupunki.

Toukokuu 2018

16.5. Minnan salonki   KATSO LISÄÄ

Minnan salonki kokoontuu keskiviikkona 16. toukokuuta kello 17-19 Kahvila Marengissa, Eteläkatu 3. Keskustelukirjana on Viivi Luikin Varjoteattteri, jonka esittelee salongin emäntä Leena Rönkkö.

2.5. Eduntalvontailta   KATSO LISÄÄ

Varatuomari Miina Vuorela kertoo keskiviikkona 2. toukokuuta kello 17-19 toimistossaan eduntalvontavaltuutuksesta, hoitotahdosta ja testamenteista.

Huhtikuu 2018

21.4. Naisten köyhyydestä keskustellaan Minna Canth -seminaarissa   KATSO LISÄÄ

Suomalaisen Naisliiton kevään Minna Canth -seminaari on lauantaina 21. huhtikuuta kello 13-17 ravintola Perhossa, Perhonkatu 11, Helsingissä. Keskustelaiheena on naisten köyhyys, josta puhuvat alansa asiantuntijat.

4.4. Kohti sisällissotaa -luento oli yleisömenestys   KATSO LISÄÄ

Museo Skogsterin luentosali ja alakertakin olivat täynnä, kun kirjailija, FT Minna Maijala aloitti esitelmänsä sortokauden maanalainen vastarinnasta ja kansallisen kertomuksen murtumissa keskiviikkona 4. huhtikuuta.  Esitelmässään, joka pohjasi hänen uuteen kirjaansa Kultakauden maanalainen vastarinta, hän piirsi esiin sen keskeisten toimijoiden verkoston ja kuvasi läheltä, kuinka yhteinen taistelu kielen ja sananvapauden puolesta kasvoi intohimoksi, jonka vallassa syntyi suuria tekoja ja teoksia.Parituntisen esitelmänsä lopuksi Minna Maijala pohti syitä, jotka johtivat 1918  tapahtumiin.

Maaliskuu 2018

28.3. Minnan salonki   KATSO LISÄÄ

Keskiviikkona 28. maaliskuuta kello 18 - 20 kokoontuu Minnan salonki Kirsti Ikosen kotona, Birger Jaarlin katu 2. Keskustelukirjana on Rosa Liksomin Everstinna, ja sen esittelee salongin vetäjä Leena Rönkkö. Salonkiin ovat tervetulleita lukemisesta kiinnostuneet jäsenet. Kahvimaksu on viisi euroa.

14.3. Suomalaisen Naisliiton Hämeenlinnan yhdistyksen vuosikokous   KATSO LISÄÄ

Keskiviikkona 14. maaliskuuta kello 18 - 20 on yhdistyksen sääntömääräinen vuosikokous kahvila Laurellilla. Kokouksen jälkeen jäsenemme Minna Vuorela kertoo elämänsä tarinan. Vain jäsenille.

8.3. Naistenpäivän juhla Parolannummella   KATSO LISÄÄ

Hämeenlinnalaiset naiset juhlivat tänä vuonna Naistenpäivää Parolannummella, jonne Hämeenlinnan Sotilaskotiyhdistys oli kutsunut alueen naisjärjestöt.

Helmikuu 2018

10.2. Naisten toiminnan ja sanan vapaus   KATSO LISÄÄ

Kaisaniemen helmikuisen ajankohtaisseminaarin teemana oli tänä vuonna Naisten toiminnan ja sanan vapaus. Puhujina oli alansa asiantuntijoita, kuulijoina ja aktiivisina keskustelijoina naisia ja muutama mieskin. Osanottajia oli 70, kaukaisimmat Oulusta ja Torniosta.

6.2. Lukemisen kielikylpy kirjastossa   KATSO LISÄÄ

Hämeenlinna tunnetaan kirjailijoiden kaupunkina, mutta se on myös kirjallisuuden ystävien kaupunki.  Moni kirjojen suurkuluttaja kuuluu myös lukupiiriin, joita on kymmeniä.

Näistä yhdeksän kertoi helmikuun ensimmäisenä tiistaina pääkirjaston musiikkisalissa piiristään ja lukuelämyksistään.

Tammikuu 2018

22.1. Naisasian äärellä Wanhassa kutomossa   KATSO LISÄÄ

Naisliiton 110-vuotisjuhlakirja Valkoisia variksia ja helmikanoja oli pohjana keskustelulle, jota käytiin tammikuussa Wetterhoffin Wanhassa kutomossa toimittaja Kirsti Pohjosen johdolla.

Marraskuu 2017

2.11. Naiskagaalit - vahvojen naisten salaseura Militariassa   KATSO LISÄÄ

Viime vuosisadan alussa Suomessa toimi naisten salaseura, naiskagaalit, joka vaikutti osaltaan naisten äänioikeuden ja vaalikelpoisuuden saamisen, jopa maan itsenäistymiseen. Heistä ja heidän toiminnastaan kertoo torstaina 2. marraskuuta kello 18-20 FT Karmela Bélinki Museo Militarian Tykkihallissa. Vanhankaupunginkatu 19. Tilaisuuden järjestävät Suomalaisen Naisliiton Hämeenlinnan yhdistys ja Museo Militari, jonka Suomi 100-juhlavuoden ohjelmaan se kuuluu. Tapahtuma on maksuton ja kaikille avoin.

Lokakuu 2017

26.10. – 26.10. Nokkosmadonna Minnan salongissa   KATSO LISÄÄ

Minnan salonki kokoontui torstaina 26. lokakuuta kello 18-20 Rrtva Rysän kotona keskustelemaan Kaija Lehmuskallion  keväällä ilmestyneestä kirjasta Nokkosmadonna. Itse kirjailija osallistuiu iltaan ja esitteli  kirjansa, minkä jälkeen siitä keskusteltiin.

Syyskuu 2017

27.9. Tapahtuma-arkisto
27.9. Katariina von Bora -ilta Museo Skogsterilla   KATSO LISÄÄ

Katariina von Bora - aikansa vaikuttajanainen

Martti Lutherista on tänä vuonna, hänen juhlavuotenaan, puhuttu paljon ja hänen jalanjäljillään Saksassa kuljettu. Vähäiselle huomiolle on jäänyt Katariina von Bora, nunna, joka 26-vuotiaana solmi avioliiton 42-vuotiaan teologian professori Martti Lutherin kanssa. Tietoaukkoa paikkasi syyskuussa kirjailija Maija Paavilainen, joka puhui Naisliiton Hämeenlinnan yhdistyksen järjestämässä Museo Skogsterin keskiviikkoillassa Katariina von Borasta ja hänen osuudestaan uskonpuhdistukseen.

7.9. 7.9.2017 Werner Holmbergin näyttely Taidemuseossa   KATSO LISÄÄ

Elokuu 2017

24.8. – 24.8. Elisabeth Rehn Militariassa   KATSO LISÄÄ

Suomen ja koko maailman ensimmäinen puolustusministeri Elisabeth Rehn piti yleisöluennon Museo Militariassa 24. elokuuta 2017.

Heinäkuu 2017

14.7. Naisten Ääni -keskustelu Porin SuomiAreenassa   KATSO LISÄÄ

Runsaan tunnin tilaisuus heinäkuussa SuomiAreenan puistolavalla Porissa viritti vilkkaan keskustelun naisten asemasta Suomessa.

Huhtikuu 2017

18.4. Maarit Tyrkkö Minnan salongissa   KATSO LISÄÄ

Minnan salonki kokoontui huhtikuussa 2017 Hämeenlinnan pääkirjastossa vieraanaan tietokirjailija, toimittaja Maarit Tyrkkö, joka kertoi uusimmasta kirjastaan Presidentti ja toimittaja.

1.4. Anna ääni naiselle – naisten ääni kuuluviin kunnanvaltuustoissa   KATSO LISÄÄ

Naisten kunnallisen äänioikeuden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi on naisten osuus kunnanvaltuutetuista vihdoin saatava tasa-arvoiseksi miesten kanssa, vaati Suomalainen Naisliitto kevätkokouksessaan 1.4. Tampereella

Maaliskuu 2017

23.3. Vaalipaneeli aktivoi äänestämään   KATSO LISÄÄ

Perheväkivalta, tasa-arvo, Hämeenlinnan elävöittäminen ja kulttuuri ja olivat pääaiheet maaliskuisessa vaalipaneelissa, johon osallistui 332 kaupungin kuntavaaliehdokkaasta kahdeksan. Heitä tenttasi toimittajien lisäksi yleisö, joka täytti Wetterhoffin Wanhan kutomon.

22.3. Vuosikokous Cafe Laurellilla   KATSO LISÄÄ

Suomalaisen Naisliiton Hämeenlinnan yhdistyksen vuosikokous oli keskiviikkona 22. huhtikuuta 2017 Cafe Laurellilla.

8.3. Raatihuone täyttyi Naistenpäivänä   KATSO LISÄÄ

Kun Vanajaveden Opisto ja Suomalaisen Naisliiton Hämeenlinnan yhdistys yhdistivät henkiset voimansa ja Hämeenlinnan kaupunki antoi tilaksi Raatihuoneen, tuloksena oli iloinen ja puhutteleva Naistenpäivän juhla.

Helmikuu 2017

9.2. Minnan salonki   KATSO LISÄÄ

Minnan salongissa keskusteltiin torstaina 9. helmikuuta 2017 Riitta Jalosen  Kirkkaus-kirjasta. Vieraana kirjailija.

4.2. Kaisaniemen ajankohtaisseminaari   KATSO LISÄÄ

Äidinkieli on teemana tämän vuoden Kaisaniemen ajankohtaisseminaarissa 4.helmikuuta.  Siitä puhuvat kielentutkijat Ulla-Maija Forsberg ja Mila Engelberg, sitä työkseen käyttävät Töölönlahden voimanaiset Tuula Haavisto, Maija Tanninen-Mattila ja Hanna Mahlamäki sekä sitä kehollaan, laulullaan ja runoillaan varioivat nuoret.

1.2. Naiskeksijäilta Skogsterilla   KATSO LISÄÄ

Museo Skogsterin luentosali täyttyi helmikuun ensimmäisenä keskiviikkona, kun yli 40 naista ja pari miestäkin oli tullut kuulemaan naiskeksinnöistä ja tapaamaan naiskeksijöitä.

Joulukuu 2016

1.12. Pikkujoulu Piparkakkutalossa   KATSO LISÄÄ

Torstaina 1. joulukuuta kello 13 - 16 on pikkujoululounas Piparkakkutalon August-kabinetissa.  Entiseen tapaan paikalla on yllätysvieras. Ilmoittautuminen Heli Eskolinille (heli.eskolin(at)gmail.com, 040 560 640) marraskuun 25. päivään mennessä.

Marraskuu 2016

22.11. Minna Canth Kansallisteatterissa   KATSO LISÄÄ

Marraskuun jäseniltamme on 22. marraskuuta Helsingissä Kansallisteatterissa Minna Canthin parissa. Aikansa radikaalikirjailijasta ja naisasiamme johtotähdestä kertova näytelmä alkaa kello 19.

8.11. Minnan salonki   KATSO LISÄÄ

Tiistaina 8. marraskuuta kello 18 - 20.20 Minnan salonki kokoontuu elokuvateatteri Rexissä, jossa esitetään Jane Austenin kirjaan Ylpeys ja ennakkoluulo pohjautuva elokuva Järki ja tunteet (ohjaus Ang Leen, pääosassa Emma Thompson). Näytöksen jälkeen keskustellaan elokuvasta Nooran viinibaarissa.

Lokakuu 2016

24.10. Minnan salonki   KATSO LISÄÄ

Maanantaina 24. lokakuuta kello 18 -  20 Minnan salongissa kskustellaan Tommi Kinnusen kirjasta Lopotti Tuula Salinin kotona, Isomäentie 6, Iittala. Tuula johdattelee meidät Lopotin maailmaan.

12.10. Vihreitten sisarten vieraaksi   KATSO LISÄÄ

Keskiviikkona 12. lokakuuta kello 17 - 19 vierailu Parolannummelle, jossa tutustutaan sotilaskoti- eli vihreisiin sisariin ja heidän toimintaansa sekä uuteen sotilaskotiin.

Syyskuu 2016

29.9. Minnan salonki   KATSO LISÄÄ

Torstaina 29. syyskuuta kello 18 - 20 Minnan salonki kokoontuu Kirsti Ikosen kotona, Birger Jaarlin katu 2b B 10. Keskustelukirjana on Anthony Doerrin teos Kaikki se valo mitä emme näe, ja sen esittelee Leena Rönkkö.

13.9. Naisten ääniä Militariassa   KATSO LISÄÄ

Tiistaina 13. syyskuuta kello 17 - 20 on Museo Militarian tykkihallissa,  Vanhankaupunginkatu 19, Naisten ääni -ilta, jossa kerrotaan valtakunnallisesta Naisten Ääni -hankkeesta sekä kuullaaan hämeenlinnalaisia elämäntarinansa julkaisseita naisia ja tarinoiden kirjoittajia.

13.9. Naisten ääniä Militariassa   KATSO LISÄÄ

Militarian tykkihalli täyttyi syyskuun toisena tiistaina naisten äänistä, kun 130 naista ja miestä oli tullut kuulemaan, mitä viisi hämeenlinnalaisten ja kaikkien suomalaistenkin hyvin tuntemaa naista elämästään kertoivat.

Elokuu 2016

23.8. Vesi vanhin voitehista   KATSO LISÄÄ

Vesi vanhin voitehista –tapahtuma Hämeenlinnan pääkirjastossa (Lukiokatu 2), tiistaina 23.8.2016 klo 18.00-20.00.

23.8. Vesi vanhin voitehista   KATSO LISÄÄ

Vesi vanhin voitehista -ilta oli Hämeenlinnan pääkirjastossa 23. elokuuta.

Toukokuu 2016

17.5. Lukupiiri Minnan salonki   KATSO LISÄÄ

Huhtikuu 2016

27.4. Päivä Bulevardi   KATSO LISÄÄ
19.4. Lukupiiri Minnan salonki   KATSO LISÄÄ
16.4. Suomalaisen Naisliiton Minna Canth -seminaari MoniNaiset äänet   KATSO LISÄÄ

Suomalaisen Naisliiton Minna Canth-seminaari MoniNaiset äänet on lauantaina 16.4.2016 klo 13.30 - 18.30 Kalevala Kartanossa, Strömbergintie 4, Helsinki.

11.4. Naisten ääni -matinea   KATSO LISÄÄ

Naisten ääni -matinea on maanantaina 11.4. kello 18–20 Hämeenlinnan pääkirjastossa.

11.4. Naisten elämäntarinoita -lukumatinea   KATSO LISÄÄ

Naisten pieniä elämäntarinoita kuultiin huhtikuussa lukumatineassa, jossa 23 naista kertoivat  naisten elämästä syntymästä hautaan.

Maaliskuu 2016

19.3. Hämeenlinnan yhdistyksen 20-vuotisjuhla   KATSO LISÄÄ
19.3. Siveellisyydestä seksuaalisuuteen   KATSO LISÄÄ

Wetterhoffin Wanha Kutomo täyttyi maaliskuussa naisista ja miehistä, jotka nostivat maljan 20 vuotta täyttävälle Suomalaisen Naisliiton Hämeenlinnan yhdistykselle.

19.3. Terttu von Weissenbergista kunniapuheenjohtaja   KATSO LISÄÄ

Suomalaisen Naisliiton Hämeenlinnan yhdistys kutsui 20-vuotisjuhlassaan Terttu von Weissenbergin kunniapuheenjohtajaksi. Yhdistyksen historian ensimmäiseksi.

1.3. Vuosikokous kahvila Laurelin kabinetissa   KATSO LISÄÄ

Helmikuu 2016

6.2. Naisten ääniä 110 vuotta -seminaari   KATSO LISÄÄ

Lauantaina 6. helmikuuta 2016 oli Kaisaniemen ravintolassa aajankohtaisseminaari,  jonka teemana oli Naisten Ääniä 110 vuotta. Seminaarista enemmän kesäkuun Minnassa.

Tammikuu 2016

21.1. Lukupiiri Minnan salonki   KATSO LISÄÄ
14.1. Eija-Liisa Ahtilan näyttely   KATSO LISÄÄ

Joulukuu 2015

2.12. Pikkujoululounas   KATSO LISÄÄ

Marraskuu 2015

18.11. Tutustuminen HAMKin korkeakouluun   KATSO LISÄÄ
3.11. Lukupiiri Minnan salonki   KATSO LISÄÄ

Lokakuu 2015

13.10. Lukupiiri Minnan salonki   KATSO LISÄÄ

Huhtikuu 2015

11.4. Naisten ääni -matinea   KATSO LISÄÄ

Naistenääni -lukumatinea on maanantaina 11. huhtikuuta kello 18-20 Hämeenlinnan pääkirjastossa.

< Heinäkuu 2018 >
02030405060708