Menneet tapahtumat

Katariina von Bora - aikansa vaikuttajanainen

Martti Lutherista on tänä vuonna, hänen juhlavuotenaan, puhuttu paljon ja hänen jalanjäljillään Saksassa kuljettu. Vähäiselle huomiolle on jäänyt Katariina von Bora, nunna, joka 26-vuotiaana solmi avioliiton 42-vuotiaan teologian professori Martti Lutherin kanssa. Tietoaukkoa paikkasi syyskuussa kirjailija Maija Paavilainen, joka puhui Naisliiton Hämeenlinnan yhdistyksen järjestämässä Museo Skogsterin keskiviikkoillassa Katariina von Borasta ja hänen osuudestaan uskonpuhdistukseen.

Maija Paavilainen kiinnostui Katariina von Borasta vuonna 2000, jolloin hän oli Wittenbergissä tutustumassa Lucas Cranachin maalauksiin. Yksi niistä esitti Katariinaa, ja tämän komea pronssipatsas oli myös Reformaatiomuseon, Lutherin kodin edustalla. Niitä katsellessaan Maija Paavilainen päätti selvittää, millainen nainen Katariina von Bora todella oli.

Katariina syntyi vuonna 1499 köyhtyneen aatelismiehen Hans von Boran perheeseen. Äidin kuoltua isä meni uusiin naimisiin, ja Katariina pantiin 5-vuotiaana kummitätinsä johtamaan Mariethornin luostariin. Siellä hän oppi lukemaan, kirjoittamaan, laskemaan ja pitämään kirjaa tuloista ja menoista, käyttämään lääkeyrttejä ja valmistamaan olutta. Vuonna 1515 hän antoi nunnalupauksensa, johon sisältyi lupaus pysyä naimattomana ja joka oli peruuttamaton. Hän rikkoi sen tutustuessaan Martti Lutherin oppeihin ja karkasi luostarista vuonna 1523 tämän avustamana 11 muun nunnan kanssa. Turvapaikka löytyi Wittenbergistä taidemaalari Lucas Cranach vanhemman palatsista, an luota, ja hänen ansiostaan Katariina von Bora ja Martti Luther kihlautuivat kaksi vuotta myöhemmin ja menivät naimisiin. Avioliitto aiheutti kuitenkin paljon viha- ja pilkkapuheita.

Lapsia Lutherin perheeseen syntyi kuusi: Johannes, Elisabeth (kuoli vauvana), Magdalena (kuoli 13-vuotiaana), Martti jr. ja Margaretha. Kaikki nykyään elossa olevat Lutherin jälkeläiset polveutuvat Margarethasta.

Katariina Luther piti hyvää huolta kotitaloudesta. Asuntona heillä oli Fredrik Viisaan Lutherille asunnoksi luovuttama hylätty augustinolaisluostari, jonka emäntänä Katariina otti käyttöönsä kaiken luostarissa oppimansa. Hänen hoidossaan karusta luostarista sukeutui viihtyisä koti, ylioppilaiden asuntola, tyttöjen alkeiskoulu, matkustavaisten majatalo, vanhainkoti ja sairaala. Martti-tohtori sai keskittyä varsinaiseen työhönsä, kun vaimo - joka ajan tavan mukaan teititteli miestään - piti huolta perheen talousasioista. Katariina oli myös taitava puutarhuri, hän kasvatti jopa viikunoita ja hyödynsi luostarin panimo-oikeutta. Luostarin takapihalla kasvatettiin hyötykasveja, mehiläisiä, lehmiä, lampaita, sikoja, ankkoja, kanoja ja hevosia. Kaivettiinpa sinne kalalammikkokin. Katariinan järkevällä taloudenpidolla maksettiin Lutherin huolettomasta elämäntavasta aiheutuneita velkoja ja vuokrattiin lähitaloista lisää laidunta ja viljelysmaita. Martti Luther nimitti puolisoaan Wittenbergin aamutähdeksi, koska tämä nousi ylös aamulla kelo kuusi.

Onnellinen avioliitto päättyi Martti Lutherin kuolemaan 1546. Luther luuli turvanneensa vaimonsa toimeentulon testamenttaamalla omaisuutensa vaimolleen, mutta ajan tavan mukaan hänellä ei ollut oikeutta periä aviomiestä, vaan perijänä olivat lapset. Loppuelämänsä Katariina Luther eli köyhyydessä ja oikeuksistaan taistellen. Vuonna 1546 hän pakeni Schmalkaldenin sotaa Dessauhun ja Magdeburgiin. Hän kuoli joulukuussa 1552 Torgaussa ollessaan siellä paossa Wittenbergissä riehuvaa ruttoa. - Teksti: Maija Kauppinen.

Syyskuu 2017

27.9. – 27.9. Katariina von Bora -ilta Museo Skogsterilla   KATSO LISÄÄ

Keskiviikkona 27. syyskuuta kello 17-19 kirjailija Maija Paavilainen kertoo Museo Skogsterissa Martti Lutherin vaimosta, Katariina von Borasta.

Elokuu 2017

24.8. – 24.8. Elisabeth Rehn Militariassa   KATSO LISÄÄ

Suomen ja koko maailman ensimmäisenä puolustusministeri Elisabeth Rehn pitää yleisöluennon Museo Militariassa 24. elokuuta.

Huhtikuu 2017

18.4. Minnan salonki   KATSO LISÄÄ

Minnan salonki kokoontuu tiistaina 18. huhtikuuta kello 14 - 16 pääkirjastossa, jossa kirjailija Maarit Tyrkkö kertoo kirjastaan Presidentti ja toimittaja. Tilaiusus on kaikille avoin.

Maaliskuu 2017

23.3. Naisten vaalipaneeli Sanoista tekoihin   KATSO LISÄÄ

Vaalipaneeli torstaina 23. maaliskuuta kello 18 - 20 Wetterhoffin Wanhassa kutomossa.

23.3. Vaalipaneeli aktivoi äänestämään   KATSO LISÄÄ

Perheväkivalta, tasa-arvo, Hämeenlinnan elävöittäminen ja kulttuuri ja olivat pääaiheet maaliskuisessa vaalipaneelissa, johon osallistui 332 kaupungin kuntavaaliehdokkaasta kahdeksan. Heitä tenttasi toimittajien lisäksi yleisö, joka täytti Wetterhoffin Wanhan kutomon.

22.3. Vuosikokous Cafe Laurellilla   KATSO LISÄÄ

Suomalaisen Naisliiton Hämeenlinnan yhdistyksen vuosikokous on keskiviikkona 22. huhtikuuta kello 17 - 19 Cafe Laurellilla.

8.3. Naistenpäivänjuhla Raatihuoneella   KATSO LISÄÄ

Tanssia, musiikkia, puhetta ja hämäläisiä makuja on tarjolla naistenpäivänä 8. maaliskuuta Raatihuoneella, jossa Vanajaveden Opisto ja Suomalaisen Naisliiton Hämeenlinnan yhdistys juhlivat merkkipäiviään. Opistolaiset 90 vuottaan, naisliittolaiset 110.

8.3. Raatihuone täyttyi Naistenpäivänä   KATSO LISÄÄ

Kun Vanajaveden Opisto ja Suomalaisen Naisliiton Hämeenlinnan yhdistys yhdistivät henkiset voimansa ja Hämeenlinnan kaupunki antoi tilaksi Raatihuoneen, tuloksena oli iloinen ja puhutteleva Naistenpäivän juhla.

Helmikuu 2017

9.2. Minnan salonki   KATSO LISÄÄ

Minnan salongissa keskustellaan torstaina 9. helmikuuta kello 18-20 Riitta Jalosen  Kirkkaus-kirjasta. Vieraana kirjailija.

4.2. Kaisaniemen ajankohtaisseminaari   KATSO LISÄÄ

Äidinkieli on teemana tämän vuoden Kaisaniemen ajankohtaisseminaarissa 4.helmikuuta.  Siitä puhuvat kielentutkijat Ulla-Maija Forsberg ja Mila Engelberg, sitä työkseen käyttävät Töölönlahden voimanaiset Tuula Haavisto, Maija Tanninen-Mattila ja Hanna Mahlamäki sekä sitä kehollaan, laulullaan ja runoillaan varioivat nuoret.

1.2. Naiskeksijäilta Skogsterilla   KATSO LISÄÄ

Museo Skogsterin luentosali täyttyi helmikuun ensimmäisenä keskiviikkona, kun yli 40 naista ja pari miestäkin oli tullut kuulemaan naiskeksinnöistä ja tapaamaan naiskeksijöitä.

Joulukuu 2016

1.12. Pikkujoulu Piparkakkutalossa   KATSO LISÄÄ

Torstaina 1. joulukuuta kello 13 - 16 on pikkujoululounas Piparkakkutalon August-kabinetissa.  Entiseen tapaan paikalla on yllätysvieras. Ilmoittautuminen Heli Eskolinille (heli.eskolin(at)gmail.com, 040 560 640) marraskuun 25. päivään mennessä.

Marraskuu 2016

22.11. Minna Canth Kansallisteatterissa   KATSO LISÄÄ

Marraskuun jäseniltamme on 22. marraskuuta Helsingissä Kansallisteatterissa Minna Canthin parissa. Aikansa radikaalikirjailijasta ja naisasiamme johtotähdestä kertova näytelmä alkaa kello 19.

8.11. Minnan salonki   KATSO LISÄÄ

Tiistaina 8. marraskuuta kello 18 - 20.20 Minnan salonki kokoontuu elokuvateatteri Rexissä, jossa esitetään Jane Austenin kirjaan Ylpeys ja ennakkoluulo pohjautuva elokuva Järki ja tunteet (ohjaus Ang Leen, pääosassa Emma Thompson). Näytöksen jälkeen keskustellaan elokuvasta Nooran viinibaarissa.

Lokakuu 2016

24.10. Minnan salonki   KATSO LISÄÄ

Maanantaina 24. lokakuuta kello 18 -  20 Minnan salongissa kskustellaan Tommi Kinnusen kirjasta Lopotti Tuula Salinin kotona, Isomäentie 6, Iittala. Tuula johdattelee meidät Lopotin maailmaan.

12.10. Vihreitten sisarten vieraaksi   KATSO LISÄÄ

Keskiviikkona 12. lokakuuta kello 17 - 19 vierailu Parolannummelle, jossa tutustutaan sotilaskoti- eli vihreisiin sisariin ja heidän toimintaansa sekä uuteen sotilaskotiin.

Syyskuu 2016

29.9. Minnan salonki   KATSO LISÄÄ

Torstaina 29. syyskuuta kello 18 - 20 Minnan salonki kokoontuu Kirsti Ikosen kotona, Birger Jaarlin katu 2b B 10. Keskustelukirjana on Anthony Doerrin teos Kaikki se valo mitä emme näe, ja sen esittelee Leena Rönkkö.

13.9. Naisten ääniä Militariassa   KATSO LISÄÄ

Tiistaina 13. syyskuuta kello 17 - 20 on Museo Militarian tykkihallissa,  Vanhankaupunginkatu 19, Naisten ääni -ilta, jossa kerrotaan valtakunnallisesta Naisten Ääni -hankkeesta sekä kuullaaan hämeenlinnalaisia elämäntarinansa julkaisseita naisia ja tarinoiden kirjoittajia.

Elokuu 2016

23.8. Vesi vanhin voitehista   KATSO LISÄÄ

Vesi vanhin voitehista –tapahtuma Hämeenlinnan pääkirjastossa (Lukiokatu 2), tiistaina 23.8.2016 klo 18.00-20.00.

Toukokuu 2016

17.5. Lukupiiri Minnan salonki   KATSO LISÄÄ

Huhtikuu 2016

27.4. Päivä Bulevardi   KATSO LISÄÄ
19.4. Lukupiiri Minnan salonki   KATSO LISÄÄ
16.4. Suomalaisen Naisliiton Minna Canth -seminaari MoniNaiset äänet   KATSO LISÄÄ

Suomalaisen Naisliiton Minna Canth-seminaari MoniNaiset äänet on lauantaina 16.4.2016 klo 13.30 - 18.30 Kalevala Kartanossa, Strömbergintie 4, Helsinki.

11.4. Naisten ääni -matinea   KATSO LISÄÄ

Naisten ääni -matinea on maanantaina 11.4. kello 18–20 Hämeenlinnan pääkirjastossa.

Maaliskuu 2016

19.3. Hämeenlinnan yhdistyksen 20-vuotisjuhla   KATSO LISÄÄ
1.3. Vuosikokous kahvila Laurelin kabinetissa   KATSO LISÄÄ

Helmikuu 2016

6.2. Naisten ääniä 110 vuotta -seminaari   KATSO LISÄÄ

Tammikuu 2016

21.1. Lukupiiri Minnan salonki   KATSO LISÄÄ
14.1. Eija-Liisa Ahtilan näyttely   KATSO LISÄÄ

Joulukuu 2015

2.12. Pikkujoululounas   KATSO LISÄÄ

Marraskuu 2015

18.11. Tutustuminen HAMKin korkeakouluun   KATSO LISÄÄ
3.11. Lukupiiri Minnan salonki   KATSO LISÄÄ

Lokakuu 2015

13.10. Lukupiiri Minnan salonki   KATSO LISÄÄ

Huhtikuu 2015

11.4. Naisten ääni -matinea   KATSO LISÄÄ

Naistenääni -lukumatinea on maanantaina 11. huhtikuuta kello 18-20 Hämeenlinnan pääkirjastossa.

< Lokakuu 2017 >
02030405060708