jäsenkirje 1/2017

SUOMALAISEN NAISLIITON HÄMEENLINNAN YHDISTYS

Naisliittolainen ystävä!

Yhdistyksemme viime vuosi oli poikkeuksellisen vilkas. Jäsen- ja yleisötapahtumia oli paljon, ja niihin myös osallistuttiin.  Ennätyksenä oli Militarian Naisten Ääni -ilta, jossa oli mukana 130 naista ja miestä. Myös jäsenmäärämme kasvoi - itse asiassa Hämeenlinna on ollut kaksi viimeistä vuotta Naisliiton kuudesta yhdistyksestä nopeimmin kasvava. Lämmin kiitos tästä sinulle; ilman aktiivista osallistumistasi se ei olisi onnistunut.

Myös tänä vuonna meillä on monta kiinnostavaa tapahtumaa. Jo ensi viikolla on Keksijänaisten ilta, johon osallistuu monta kiinnostavaa ja palkittua naiskeksijää. Maaliskuussa juhlimme Naistenpäivää yhdessä 90 vuotta täyttävän Vanajaveden Opiston kanssa. Viestikapulan naistenpäivän järjestämiseen saimme vuosi sitten martoilta, ja vuorostamme annamme sen eteenpäin. Kenelle, se nähdään itse juhlassa. Kevään ohjelmana kuuluu myös vaalipaneeli, ja tietysti Minnan salonki, johon tänä keväänä osallistuu kaksi tunnettua naiskirjailijaa.

Suomalainen Naisliitto täyttää tänä vuonna 110 vuotta. Pääjuhla on lokakuussa Finlandia-talossa, mutta varaslähtöä sille on suunniteltu kesäkuuksi, jolloin Hämeenlinna kutsuu naisia kesäjuhlaansa. Sitä ennen puhutaan huhtikuussa Tampereella tämän vuosikymmenen näkyvimmästä innovaatiostamme, Naisten Äänestä. Hämeenlinnalaisia naisia on sen verkkosivuilla jo kymmenkunta, ja lisää on tulossa.

SKOGSTERILTA RAATIHUONEELLE JA WANHAAN KUTOMOON

Keskiviikkona 1. helmikuuta kello 17 - 19 on Naiskeksijäilta Museo Skogsterissa, Raatihuoneenkatu 8. Yhteistyökumppanina on Quin-Suomi-yhdistys, josta iltaamme osallistuvat sen puheenjohtaja Eija Pessinen ja tiedottaja Maila Hakala sekä Quin-Estonian puheenjohtaja Anne-Mari Rannamäe. Keksinnöistään kertovat synnytystuen keksijä Eija Pessinen, heijaavan patjan kehittäjä Hanna Sissala ja biojätteen käsittelylaitteiston kehittäjä Annukka Pakarinen, joka on Hämeen ammattikorkeakoulusta kuten iltamme juontaja Mervi Friman. Jatkokeskustelu käydään Nooran viinibaarissa. Tilaisuus on maksuton ja kaikille avoin. Jäsenkirjeen mukana on ohjelma.

Keskiviikkona 8. maaliskuuta kello 17 - 20 on Naisten päivän juhla Raatihuoneella, jonka järjestävät 90 vuotta täyttävä Vanajaveden Opisto ja yhdistyksemme.  Yhdistyksen edeltäjät - kolme Naisliiton osastoa - perustettiin Hämeenlinnaan, Hattulaan ja Vanajan kuntaan jo 110 vuotta sitten, mutta niiden elinkaari jäi lyhyeksi. Tervehdyksensä naisille tuo Hämeenlinnan kaupunginjohtaja Timo Kenakkala. Illan teemoina ovat Naisten kieli ja tittelit sekä aikuisopiskelu, joista puhuvat Helsingin yliopiston äidinkielen ja kirjallisuuden didaktiikan professori Liisa Tainio, sanataideohjaaja Päivi Haanpää, lausuja Tuula Salin ja suomen kielen dosentti, tietokirjailija Vesa Heikkinen. Silmän ruokaa ja hymyä huuleen tuovat Vanajaveden opiston tanssi- ja lauluryhmät. Jälkimainingit Raatihuoneen kellarissa. Naisten päivän juhla on kutsuvierastilaisuus, johon on ilmoittauduttava.  Saat henkilökohtaisen kutsun helmikuussa.

Keskiviikkona 22. maaliskuuta kello 17 - 19 on yhdistyksen sääntömääräinen vuosikokous kahvila Laurellilla, Sibeliuksenkatu 7. Vain jäsenille.

Keskiviikkona 23. maaliskuuta kello 18 - 20 on kunnallisvaalipaneeli Wetterhoffin Vanhassa Kutomossa.  Haastateltaviksi kutsutaan kaikkien hämeenlinnalaisten puolueiden kunnallisvaalien naisehdokkaat, yksi kustakin puolueesta. Heitä haastattele kaksi toimittajaa.  Tilaisuus on avoin ja siitä tiedotetaan seuraavassa kirjeessä.

MINNAN SALONKI KUTSUU

Torstaina 9. helmikuuta kello 18 - 20 Minnan salonki kokoontuu yhdistyksen  kunniapuheenjohtaja Terttu von Weissenbergin kotona Visamäessä, Poppelikuja 8,  keskustelemaan  kirjailija Riitta Jalosen kanssa hänen kirjastaan Kirkkaus. Vain jäsenille. Niille, jotka tulevat Minnan salonkiin ensimmäistä kertaa: Olet tervetullut kuulemaan ja keskustelemaan, vaikka et ole kirjaa lukenutkaan. Kahvimaksu/osallistuja on viisi (5) euroa, jonka emäntä maksaa yhdistyksen tilille talouden kartuttamiseksi. Ilmoittaudu sihteerille viimeistään 5.2.2017 (yhteystiedot alla).

Tiistaina 18. huhtikuuta kello 14 - 16 Minnan salonki on Hämeenlinnan pääkirjastossa, jossa Maarit Tyrkkö kertoo kirjastaan Presidentti ja toimittaja. Tilaisuus on kaikille avoin.

NAISLIITOLLA JUHLAVUOSI

Lauantaina 4. helmikuuta kello 11- 16 on Kaisaniemen ajankohtaisseminaari. Sen teemana on äidinkieli ja puhujina johtaja Ulla-Maija Forsberg Kotimaisten kielten keskuksesta, ja tutkija Mila Engberg sekä Töölönlahden voimanaiset. Ohjelman ja ilmoittautumisohjeet löydät joulukuun Minnasta. Mutta pidä kiirettä: ilmoittautuminen päättyy tämän viikon perjantaina.

Lauantaina 1. huhtikuuta on Naisten ääni -seminaari Tampereen Suomalaisella klubilla ja seuraavana päivänä Naisliiton kevätkokous. Päivien ohjelmasta kerrotaan seuraavassa tiedotteessa.

Lauantaina 10. kesäkuuta on suunnitteilla Naisliiton kesäjuhla Hämeenlinnassa.

Lauantaina 21. lokakuuta on Suomalaisen Naisliiton 110-vuotisjuhla Finlandia-talolla Helsingissä, seuraavana päivänä Naisliiton syyskokous.

Mikäli yhteystietosi ovat muuttuneet, ilmoitathan sihteerille!

Tapaamisiin ja kuulemisiin

Maija Kauppinen, puheenjohtaja  Heli Eskolin, varapuheenjohtaja, sihteeri