jäsenkirje 3 2016

Naisliittolainen ystävä!

Toimintavuotemme lähenee päätöstään eli pikkujoulua, minkä jälkeen vedämme vähän henkeä. Se onkin tarpeen, sillä kuluva vuosi on ollut tapahtumia pullollaan. Olemme viettäneet 20-vuotisjuhlaa, jossa saaneet kunniapuheenjohtajan, pistäytyneet Airan salongissa Helsingissä, keskustelleet elämää suuremmista kirjoista Minnan salongissa, kuunnelleet veden virvoittavasta vaikutuksesta, tutustuneet sotilaskotisisariin, opetelleet kirjoittamaan elämäntarinoita ja kuunnelleet legendaarisia naisia Militariassa, missä iltaan osallistui peräti 130 naista ja miestä.  Viimeisen kuukauden aktiivinen hallituksemme - Kirsti Ikonen, Helena Marttinen, Arja Lankinen, Marja Miettinen ja allekirjoittajat - on ideoinut ensi vuotta ja järjestänyt jo monta mielenkiintoista naistapahtumaa. Toivomme, että ne kiinnostavat myös sinua.

Torstaina 1. joulukuuta kello 13 - 16 on yhdistyksemme perinteinen pikkujoululounas Piparkakkutalon August-kabinetissa. Entiseen tapaan paikalla on yllätysvieras, villasukkia ja oivaa naisseuraa. Ilmoittaudu Helille 25.11. mennessä.

Saman päivän iltana on OP:n kokoustiloissa, Kasarminkatu 6, Naisten Pankin Lue Naiselle Ammatti -tapahtuma, jossa kirjailija Sirpa Kähkönen kertoo kirjastaan Tankkien kesä. Tilaisuus alkaa kello 19, ja sinne on vapaa pääsy.

Perjantaina 9. joulukuuta kello 18 on Naisliitossa Opetusneuvos Hilja Vilkemaan perinneilta. Kirjastonhoitaja emerita Eeva Peltonen kertoo kirjastoneuvos Helle Kannilasta, joka oli paitsi kirjastolaitoksemme perustaja myös Suomalaisen Naisliiton vaikuttajanainen, ja siksi kuvansa Aurorankadun muotokuvagalleriaan saanut. Musiikkituokio ja kahvi/tee kera leivonnaisten kuuluu iltaan, samoin illan teeman mukaan designattu tarjoilupöytä. Vapaa pääsy.

Ensi vuonna Suomalainen Naisliitto täyttää 110 ja yhdistyksemme 21 vuotta - tosin Hämeenlinnan seudulle on perustettu 1907 kolme yhdistystä, mutta niiden elinkaari jäi tuolloin lyhyeksi. Niinpä myös tapahtumia on paljon Naisliitossa ja varsinkin meillä Hämeenlinnassa.

Juhlavuoden aloittaa lauantaina 4. helmikuuta Kaisaniemen ajankohtaisseminaari teemalla äidin kieli tutkimuksen, vallan, kehon ja musiikin kautta. Ohjelma on seuraavassa Minnassa.

Keskiviikkona 1. helmikuuta kello 18 - 20 on Naiskeksintöjen ilta Museo Skogsterissa Hämeen-linnassa. Yhteistyökumppanina on Quin-Suomi-yhdistys, jonka puheenjohtaja Eija Pessinen palkittiin muutama vuosi sitten synnytystuestaan Euroopan keksijänaisena.

Torstaina 16. helmikuuta kello 18 - 20 Minnan salonki kokoontuu Visamäessä keskustelemaan  kirjailija Riitta Jalosen kanssa hänen kirjastaan Kirkkaus.

Keskiviikkona 8. maaliskuuta kello 17 - 20 juhlimme Naisten päivää Raatihuoneella 90 vuotta täyttävän Vanajaveden opiston kanssa. Illan esitelmöitsijät ovat äidinkielen ja kirjallisuudendidaktiikan professori Liisa Tainio ja europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen.

Keskiviikkona 22. maaliskuuta kello 17 - 19  yhdistyksemme vuosikokous kahvila Laurellilla.

Keskiviikkona 29. maaliskuuta kello 18 - 20 on kunnallisvaalipaneeli Wetterhoffin Vanhassa Kutomossa.  Haastateltaviksi kutsutaan Hämeenlinnan kunnallisvaalinaisehdokkaita.

Lauantaina 1. huhtikuuta on Naisten ääni -seminaari Tampereen Suomalaisella klubilla ja seuraavana päivänä samassa paikassa Naisliiton kevätkokous.

Tiistaina 18. huhtikuuta kello 14 - 16 Minnan salonki on Hämeenlinnan pääkirjastossa, jossaMaarit Tyrkkö kertoo kirjastaan Presidentti ja toimittaja.

Lauantaina 21. lokakuuta on Suomalaisen Naisliiton 110-vuotisjuhla Finlandia-talollaHelsingissä ja seuraavana päivänä Naisliiton syyskokous.

Naisten ääni kuuluviin -tapaamisiin

Maija Kauppinen, puheenjohtaja   Heli Eskolin, varapuheenjohtaja, sihteeri