Jäsenkirje 2 2016

Naisliittolainen ystävä!

Syyskautemme käynnistyi viime tiistaina pääkirjastossa vesivoitehitten merkeissä ja jatkuu parin viikon päästä Militariassa, jonka tykistöhalli täyttyy naisten äänistä. Tilaisuus on ainutlaatuinen, sillä iltaamme on tulossa hämeenlinnalaisia grand old ladyjä ja yksi lahtelainenkin, hiihtäjälegenda Siiri Rantanen. Kiinnostavia ovat myös loka- ja marraskuun tilaisuudet: uusi sotilaskoti Parolannummella, Minna Canth-näytelmä Kansallisteatterissa ja Minnan salongit.  Syyskauden kruunaa yhteinen pikkujoululounas.

NAISTEN ÄÄNIÄ MILITARIASSA, SYYSRETKI PAROLAAN, PIKKUJOULU ISOSSA HUVILASSA

Tiistaina 13. syyskuuta kello 17 - 20  Militarian Tykistöhallissa on Naisten Ääni -ilta, jossa kuulet  livenä hämeenlinnalaisia elämänkertakirjoittajia ja -kohteita. Lisäksi kerromme Naisten Ääni -hankkeesta ja VOPin kirjoittajakurssista sekä julkistamme Opetusneuvos Hilja Vilkemaan Stipendisäätiön myöntämät stipendit kolmelle aktiiviselle Naisen Äänen edistäjälle. Tilaisuuden aluksi lotat tarjoavat kupin kuumaa (maksullinen). Itse on maksuton ja kaikille avoin. Tule ja ota ystäväsi mukaan!

Ohjelma: Musiikkia: muusikko Yrjö Hauskala

Avaus: museoneuvos Jaakko Martikainen, Militaria

puheenjohtaja Maija Kauppinen, SNL:n Naisliiton Hämeenlinnan yhdistys

puheenjohtaja Sirkus Mattila, Hlinnan Seudun Lottaperinneyhdistys

Naisten elämäntarinat: Terttu Häkkinen ja Helvi Frick, Tuula Heinänen ja Sirkka

Nukari, Helena Marttinen + Kristiina Kostia ja Ilmi Marttinen, Maija

Kauppinen ja Terttu von Weissenberg, Tuulikki Ritvanen Siiri Rantanen

Naisten Ääni: koordinaattori Maritta Pohls, Suomalainen Naisliitto

rehtori Henrika Nordin, Bildningsalliansen

Elämäni tarina: sanataideohjaaja Päivi Haanpää, Vanajaveden opisto

Stipendien jako: varapuheenjohtaja Heli Eskolin, SNL:n Hämeenlinnan yhdistys

Keskiviikkona 12. lokakuuta kello 17 - 19 vierailu Parolannummelle, jossa tutustumme uuteen sotilaskotiin ja sen toimintaan. Munkkikahvit kuuluvat ilman muuta asiaan; onhan sokeria ollut niin marsalkoilla kuin presidenteilläkin poskillaan. Kasarmille ei pääse ilman kulkulupaa, joten ilmoittaudu sihteerillemme Helille 5.10. mennessä. Kokoonnumme Kasarmialueen pääsisäänkäynnin portilla kello 16:50, jossa saamme pääsyluvan. Lähtö kimppakyydein Wetteriltä kello 16:15.

Tiistaina 22. marraskuuta kello 19 on Kansallisteatterissa Minna Canth -näytelmä. Tiedon tästä lähetimme sähköitse viime viikolla Helsingin yhdistyksen jäsenkirjeessä. Ellet ole jo tilannut lippua, tee se pikimmiten, sillä Kukka-sihteeri kertoi Minna Canthin kiinnostavan naisiamme.

Torstaina 1. joulukuuta kello 13 - 16 on yhdistyksemme perinteinen pikkujoululounas Piparkakkutalossa. Entiseen tapaan paikalla on yllätysvieras. Ilmoittaudu Helille 25.11. mennessä.

NAISTEN ÄÄNI - PIENIÄ ELÄMÄNTARINOITA

Vanajaveden opiston elämänkertakirjoittamisen kurssi oli viime kautena todellinen menestys: halukkaita ilmoittautui niin paljon, että opisto järjesti rinnakkaiskurssin.

Myös tänä syksynä alkaa opistolla kirjoituskurssi, jota vetää sanataideohjaaja Päivi Haanpää. Päivi kertoo Naisten Ääni -tilaisuudessa kurssista ja kirjoittamisesta - itse kurssi alkaa jo seuraavana päivänä eli 14. syyskuuta. Opisto toivoo ilmoittautumista kuitenkin jo viikkoa sitä ennen. Nyt tulijoita on seitsemän eli vielä kolme tarvitaan, jotta kurssi toteutuu. Vetoammekin nyt sinuun: tule mukaan ja/tai kerro siitä ystävillesi. Kurssilla oppii paitsi kirjoittamaan myös kuulee uskomattomia elämäntarinoita.

Kurssi on osa valtakunnallista Naisten ääni -projektia. Lisätietoja: http://www.naistenaani.fi

Suora linkki ilmoittautumiseen: https://opistopalvelut.fi/vanajavesi/search.php?l=fi&search=1106102

MINNAN SALONKI KUTSUU

Viime syksynä alkanut Minnan salonki on osoittautunut elinvoimaiseksi. Niinpä tänä syksynäkin   kokoonnumme kolme kertaa: kahdesti kirjan ja kerran elokuvan parissa.

Torstaina 29. syyskuuta kello 18 - 20 keskustelemme Anthony Doerrin teoksesta Kaikki se valo mitä   emme näe Kirsti Ikosen kotona, Birger Jaarlin katu 2b B 10. Kirjan esittelee Leena Rönkkö.

Maanantaina 24. lokakuuta kirjana on Tommi Kinnusen Lopotti, josta puhumme kello 18 - 20 Tuula   Salinin kotona, Isomäentie 6, Iittala. Tuula johdattelee meidät Lopotin maailmaan.

Tiistaina 8. marraskuuta kello 18 - 20.20 katsomme elokuvateatteri Rexissä Jane Austenin kirjaan   Järki ja tunteet pohjautuvan elokuvan, ohjaus Ang Leen, pääosassa Emma Thompson. Ennen näytöstä   kuulemme elokuvakerho Kavista, sen jälkeen vaihdamme mielipiteitä Nooran viinibaarissa.

KURKISTUS ITSENÄISYYDEN JUHLAVUOTEEN

Keskiviikkona 1.2. kello 17 - 19 Museo Skogsterin luentosalissa on Naiskeksintöjen ilta.

Keskiviikkona 8.3. kello 17 - 20 juhlimme Naisten päivää Raatihuoneella yhdessä 90 vuotta   täyttävän Vanajaveden opiston kanssa.

NAISLIITOSSA TAPAHTUU 2016 - 2017

Minna Canth -seminaari ja Naisliiton syyskokous ovat 8. - 9. lokakuuta Torniossa. Seminaarin  teemana on Naisten ääniä 110 vuotta, pääpuhujina kansanedustaja, Tornion kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Katri Kulmuni sekä ympäristöministeriön kansliapäällikkö Hannele Pokka. Ohjelma kokonaisuudessaan on julkaistu kesäkuun Minnassa. Yhdistyksestämme ovat Tornioon lähdössä allekirjoittaneiden lisäksi Terttu von Weissenberg, Heli Nylander ja Kirsti Pohjonen. Eli mukava joukko. Ilmoittautuminen päättyy 16. syyskuuta, joten vielä ehdit  mukaan tapaamaan pohjoisen vahvoja naisia ja ihailemaan Torniojoen maisemia. Tiesithän, että Vilkemaan stipendisäätiö maksaa 70 % matka- ja majoituskustannuksista.

Opetusneuvos Hilja Vilkemaan Perinnepäivää vietetään Helsingissä Aurorankadulla perjantaina 9. joulukuuta. Ohjelmasta kerromme myöhemmin.

Lauantaina 4.2.2017 kello 11 - 16 on Kaisaniemessä Helsingissä ajankohtaisseminaari, jossa puhutaan rakkaasta äidin- ja myös kehonkielestä.

SISARYHDISTYSTEMME TARJONTAA JA TAPAHTUMIA

Olemme sopineet Naisliiton Helsingin yhdistyksen kanssa, että jäsenemme ovat tervetulleita heidän tilaisuuksiinsa ja heidän jäsenensä meidän. Yhdistyksemme syksyn toiminta löytyy Naisliiton kotisivuilta www.suomalainennaisliitto.fi, samoin Helsingin syyskauden tilaisuudet.

Hämeenlinnan Seudun Lottaperinneyhdistys toivottaa sinut tervetulleeksi seuraaviin tilaisuuksiinsa: Maanantaina 19.9. kello 14 kirjailija Anneli Kivelä kertoo Katajamäki-sarjastaan Pohjolasalissa.

Maanantaina 17.10. kello 14 Linctus Oy esittelee Pohjolasalissa apuvälineitä kodin arjen turvaksi. Maanantaina 21.11. kello 14 pastori Juhani Muilu luennoi Pohjolasalissa Mukana elämän virrassa.

Maanantaina 12.12. kello 14 on joulujuhla Tykkihallissa. Ohjelmassa lasten esityksiä, joululauluja sekä joulupuuro ja torttukahvit á 10 euroa.

Sunnuntaina 9.10. Lottaperinneliiton juhla Kouvolan kaupungintalolla, puhujana ministeri Elisabeth Rehn. Yhteiskuljetus. Ilmoittaudu viimeistään 15.9. Riitta Tiaiselle (riitta.tiainenintti.net, 040 540 3299).

Naisissa on voimaa - tapaamisiin

Maija Kauppinen, puheenjohtaja   Heli Eskolin, varapuheenjohtaja, sihteeri puh. 050 529 2473   puh. 0440 560 640

< Lokakuu 2017 >
02030405060708