Vesi vanhin voitehista

Vesi vanhin voitehista -ilta oli Hämeenlinnan pääkirjastossa 23. elokuuta.

”Nyt me sitä vesivoitehetta jo saimme”, totesi moni pääkirjaston vesi-iltaan tulija tiistaina illan suussa vesipisaroita ravistellen. Mutta jatkoi, ”etteihän me sokerista olla”. Samoin ajattelivat muutkin, sillä - kun viihdekuoro Cantitores aloitti Oskari Kosolan johdolla Varrella virran -laulunsa - kirjastorille kannettiin jo lisätuoleja. Yli 60 naista ja miestä oli tullut kuulemaan, näkemään ja kokemaan, miten vesi vilvoittaa, virkistää ja voitelee.

”Lempimaisemaamme kuuluu vesi. Veden ääni rauhoittaa.  Vesi puhdistaa ulkoisesti ja sisäisesti. Vesi elvyttää ihoa, hieroo ja hellii sitä”, Vanajavesisäätiön pääsihteeri Sanni Johansen Manninen luetteli veden aisteihin vaikuttavia ominaisuuksia ja muistutti, miten onnekkaita me hämeenlinnalaiset olemme Vanajaveden äärellä. ”Ja myös etuoikeutettuja, kun voimme juoda puhdasta vettä”, hän lisäsi ja pani mukit ja vesikannut kiertämään.

Vesi on inspiroinut myös runoilijoita, muun muassa Eevaliisa Manneria, jonka vesimaisemiin lausuja Tuula Salin kuulijansa johdatti. Valokuvaaja Elisa Putti oli kerännyt kymmenien tuhansien kuviensa joukossa 67 vesikuvaa, jotka pyörivät koko illan ruudulla. Illanpäätteeksi naisliittolainen Heli Eskolin kertoi kalevalaisesta Voiteen luvusta ja kertoi arpajaisvoitosta, Toriapteekin lähdevesipohjaisesta  voidepaketista.

Kirjaston informaatikko Hanna Kaisti oli koonnut vesiaiheisia kuva- ja runokirjoja, joihin kuulijat saattoivat tutustua ja joita myös lainata. Ihastusta herätti kirjaston uusin hankinta, teemavuoden kunniaksi tilattu Pisaroita.

Vesi vanhin voitehista -illan, joka on yksi Hämeenlinnan kaupungin Luonto ja vesi -teemavuoden vapahtumista, järjestivät  Suomalaisen Naisliiton Hämeenlinnan yhdistys, Hämeenlinnan liike- ja virkanaiset ja Hämeenlinnan Seudun Taideyhdistys Hämeenlinnan pääkirjaston kanssa. Se oli maksuton ja kaikille avoin.

< Kesäkuu 2017 >
29303101020304