Siveellisyydestä seksuaalisuuteen

Wetterhoffin Wanhan Kutomo täyttyi tasa-arvon päivänä juhlivista naisliittolaisista ja heidän vieraistaan. - Kuva: Elisa Putti.

Wetterhoffin Wanha Kutomo täyttyi maaliskuussa naisista ja miehistä, jotka nostivat maljan 20 vuotta täyttävälle Suomalaisen Naisliiton Hämeenlinnan yhdistykselle.

Suomalaisen Naisliiton Hämeenlinnan yhdistys juhli 20-vuotistaivaltaan

Minna Canthin eli tasa-arvopäivänä lauantaina 19. maaliskuuta. Juhlapaikkana oli Wetterhoffin Wanha Kutomo, joka täyttyi naisista ja miehistä - heitä oli viisi - jotka olivat tulleet paitsi onnittelemaan täysi-ikäisyytensä saavuttanutta yhdistystä myös kuuntelemaan ohjelmaa, jonka teemana oli Siveellisyydestä seksuaalisuuteen.

Teema kulkikin punaisena lankana Snellmanin ajan moraalisesta siveellisyydestä Minna Canthin ja Juhani Ahon siveellisyyskiistaan, Fredrika Wetterhoffiin ja 1880-luvun Hämeenlinnaakin puhutelleeseen siveellisyyskeskusteluun päätyen nykypäivän rajattomaan seksuaalisuuteen.  Esiintyjät ja puhujat olivat alansa tietäjiä ja taitajia. Näyttelijät Arja ja Matti Nurminen esittivät Minnan ja Jussin vuoropuhelun, tutkija Inka-Maria Laitila kertoi Fredrika Wetterhoffista ja hänen työkoulustaan ja kirjailija Rosa Meriläinen puhui naisesta ilman rajoja. Puheita siivitti teemaan kantaa ottava musiikki, jota esitti RRR-trio: Noora Herranen, Mari Orkola ja Tommi Pajunen.

Juhlan kunniaksi yhdistys kutsui kunniapuheenjohtajakseen yhdistyksen 20 vuotta sitten perustaneen Terttu von Weissenbergin.

Vapaan sanan aikana juhlivaa yhdistystä onnittelivat europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen, Hämeenlinnan kaupungin hallituksen puheenjohtaja Sari Rautio, Suomalaisen Naisliiton kunniapuheenjohtaja Leena Krohn ja puheenjohtaja Leena Ruusuvuori, Naisliiton Helsingin yhdistyksen puheenjohtaja Maritta Pohls, Opetusneuvos Hilja Vilkemaan stipendisäätiön hallituksen jäsen Marjukka Helenius ja Hämeenlinnan liike- ja virkanaisten hallituksen jäsen Arja Lankinen.

Heille samoin kuin muille onnittelijoille ja läsnäolijoille lämmin kiitos. Ja kiitos myös Marjatalle, joka lähetti jo saman iltana sähköpostiviestin: ”Läksin Wanhaan Kutomoon suurin odotuksin. Ne odotukset täyttyivät moninkertaisesti. Oli ihana iltapäivä”.

Tästä on hyvä jatkaa työtä naisten ja tasa-arvon hyväksi.

Lisää juhlista kuvagalleriassa.

< Elokuu 2017 >