Jäsenkirje 1 2016

Naisliittolainen ystävä!

Terveisemme yhdistyksemme vuosikokouksesta, johon osallistui 13 naisliittolaista eli lähes kolmannes jäsenistämme. Hyvä hämeenlinnalaiset! Kiitos osallistujille aktiivisuudesta, puheenjohtaja Maire Rissaselle ripeästä nuijan käytöstä sekä Pipsa Häkkiselle ja Lotta Jaanulle mielenkiintoisista  puheenvuoroista. Pipsa kertoi meille, miten Kanta-Hämeen sosiaalipäivystys toimii, Lotta Sibelius-opiston 40 vuotta täyttävästä musiikkileikkikoulusta, jota hän on ollut perustamassa, ensimmäisten joukossa Suomessa. Kiitoksen ansaitsee myös taloudenhoitajan tehtävät ja hallituspaikan jättänyt Raija Lindén, tervetulotoivotuksen taas Helena Marttinen, uusi hallituksemme jäsen. Heli Eskolin valittiin edelleen varapuheenjohtajaksi, Marja Miettinen hallitukseen. Muut hallituksen jäsenet ovat puheenjohtajan lisäksi Kirsti Ikonen ja Arja Lankinen. Toiminnantarkastajana jatkaa Maila Perälahti, samoin varatoimentarkastajana Terttu von Weissenberg. Kokouksessa päätettiin myös kutsua yhdistykselle kunniapuheenpuheenjohtaja, historiansa ensimmäinen.

Vuosikokouksessa hyväksyttiin hallituksen toimintasuunnitelman tälle keväälle ja alkusyksylle. Tapahtumat näet alla. Olet lämpimästi tervetullut niihin kaikkiin, eritoten yhdistyksemme 20-vuotisjuhliin.

YHDISTYKSEN 20-VUOTISJUHLA WANHASSA KUTOMOSSA

Lauantaina 19. maaliskuuta Minna Canthin ja tasa-arvon päivänä yhdistyksemme juhlii 20-vuotistaivaltaan. Sen teemana on Siveellisyydestä seksuaalisuuteen, mikä kulkee punaisena lankana Minnan Canthin ja Juhani Ahon vuoropuhelusta Minnan ja Jussin aika Fredrika Wetterhoffiin ja hänen tyttöjen työkouluunsa ja päättyy nykypäivään.

Esiintyjiksi olemme saaneet alansa taitajia ja tietäjiä. Näyttelijäpariskunta Arja ja Matti Nurminen vuoropuhelevat Minnan ja Jussin ajan, historioitsija Inka-Maria Laitila kertoo Fredrika Wetterhoffista ja 1880-luvun Hämeenlinnaa puhutelleesta siveellisyys-keskustelusta. Tämän päivän seksuaalisuuteen meidät vie Rosa Meriläinen, kirjailija-ammattikehtaaja Tampereelta. Musiikillista naisenergiaa tuo Noora Herrasen ja Mari Orkolan teemaan kantaaottava RRR-duo.

Lisäksi kutsumme yhdistyksellemme kunniapuheenjohtajan ja kuulemme samalla hiven historiaakin.

Juhlapaikaksi on varattu Wetterhoffin Wanha Kutomo, Palokunnankatu 9, ja juhla alkaa kello 14. Tule ja tuo ystäväsi mukanasi.

KEVÄTRETKI BULEVARDILLE, SYKSYLLÄ MILITARIAAN

Keskiviikkona 27. huhtikuuta teemme kevätretken Helsinkiin. Se alkaa kello 11 Sinebrychoffin taidemuseossa, Bulevardi 40, jossa on venäläistaiteen näyttely Aivazovskista Repiniin (pääsymaksu 10 -12 e). Lounastamme Klaus Kurjen ravintola Toscaninissa (salaattilounas 14 e), Bulevardi 2. Kello 13.30 Aira Samulin ottaa meidät vastaan turvateknologia-tarinasalongissaan, Bulevardi 32. Salonkiin osallistumismaksu, mihin sisältyy kahvi ruusukupeista, on 35 e.

Retkestä kertoo lisää ja Ilmoittautumisia ottaa vastaan hallituksemme jäsen Arja Lankinen, puh. 040 160 9508, email arja.e.lankinen(at)gmail.com.

Tiistaina 23. elokuuta kello 18 - 20 on Hämeenlinnan pääkirjaston lainaussalon aulassa luonto- ja vesiaiheinen tapahtuma Vesi vanhin voitehista. Veden ja vesistöjemme virkistävästä vaikutuksesta kertoo Vanajavesisäätiön pääsihteeri Sanni Manninen Johansen. Lisäksi näemme vesiaiheisia luontokuvia ja kirjoja, kuulemme vesiaiheisia runoja ja laulua ja tutustumme veteen voitehena.Tapahtuma on ilmainen ja kaikille avoin.

Tiistaina 13. syyskuuta kello 17 Militarian Pohjola-salissa esitellään hämeenlinnalaisia elämäkertakirjoittajia ja -kohteita. Lisäksi kerrotaan Naisten Ääni -verkkohankkeesta ja VOPin kirjoittajakurssista sekä julkistetaan Opetusneuvos Hilja Vilkemaan myöntämä stipendi aktiiviselle Naisten Äänen edistäjälle.

MINNAN SALONKI KUTSUU

Viime lokakuussa alkanut Minnan salonki kokoontuu tänä keväänä vielä kahtena tiistaina: 19. huhtikuuta ja 17. toukokuuta kello 18 - 20.

Huhtikuussa salonkimme emäntänä on Raili Toivanen, joka on valinnut keskustelukirjaksi Edmunt De Waalin Jänis jolla on meripihkan väriset silmät.

Toukokuussa Kaija Lehmuskallio kutsuu meidät kotiinsa Villa Sarastukseen. Hattulaan. Kaija kertoo neljästä runoteoksestaan.

Syyskuussa Minnan salongin emäntänä on Sinikka Einola-Aivio ja kirjana Anthony Doerrin Kaikki se valo mitä emme näe. Päivämäärän ja osoitteen kerromme seuraavassa tiedotteessa.

MINNA CANTH -SEMINAARI KALEVALA KARTANOSSA

Suomalaisen Naisliiton kevään Minna Canth -seminaari on lauantaina 16. huhtikuuta kello 14.30 - 18.30 Pitäjänmäellä Kalevalaisten Naisten Kalevala Kartanossa. Seminaari, jonka teemana on MoniNaiset äänet,  on rakennettu yhteistyökumppaniemme Naistoimittajien ja monikulttuurisen Monika-Naisten kanssa.  Puhujina ovat maahanmuuttajataustainen toimittaja Kaarina Hazard, Ihmisoikeusliiton pääsihteeri Kaari Mattila sekä Vuoden isovanhemmat -palkinnan saajat Celestine Vita Buba ja Tiiu Holappa, jotka kertovat kokemuksiaan mahanmuuttajanaisten kotouttamisessa.

Samana päivänä on myös Naisliiton kevätkokous, joka alkaa aamukahvitarjoilulla. Ennen seminaaria on lounas, seminaarin aikana iltapäiväkahvit. Ne maksavat 20 - 25 euroa.

Lisätietoa seminaarista ja tarkka päiväohjelma allekirjoittajilta.

SISARYHDISTYSTEMME TARJONTAA JA TAPAHTUMIA

Olemme sopineet Naisliiton Helsingin yhdistyksen kanssa, että jäsenemme ovat tervetulleita heidän tilaisuuksiinsa ja heidän jäsenensä meidän. Yhdistyksemme kevään ja alkusyksyn toiminta löytyy Naisliiton kotisivuilta www.suomalainennaisliitto.fi, samoin Helsingin kevään tilaisuudet.

Sisaryhdistyksemme Hämeenlinnan Seudun Lottaperinneyhdistys toivottaa sinut tervetulleeksi myös seuraaviin tilaisuuksiin: Maanantaina 21.3. kello 17 terveystieteen tohtori Minna Elomaa-Krapu luennoi Tykkihallissa aiheesta Haavoittunut kutsumus lääkintälottien toiminnasta ja kokemuksista talvi- ja jatkosodassa. Maanantaina 18.4. kello 14 työterveyshoitaja Vappu Vesterinen esittelee Militarin Pohjola-salissa Hyvinvoinnin aakkoset ja Virve Angelma ohjaa Kevyttä kotijumppaa.

Torstaina 12.5. kello 17 on Tykkihallissa Lotan päivän laulajaiset teemanaan Luonto ja vesi. Mukana Varusmiessoittokunta ja Viihdekuoro Cantitores.

Torstaina 11.8. kello 9 Kanta-Hämeen Sotilaspoikien kanssa yhteisretki Marskin majalle ja Tammelaan, oppaana Martti Pura.

< Elokuu 2017 >
31010203040506