HYVÄ HÄMEENLINNAN NAISLIITTOLAINEN

Terveisemme Suomalaisen Naisliiton syksyn Minna Canth -seminaarista Oulusta. Sen teemana oli Naisvoimaa verkostoissa, osallistujia oli 90 naista, heidän joukossaan kolme yhdistyksemme jäsentä: Maija Kauppinen, Heli Eskolin ja Lotta Jaanu. Seminaarin annista voit lukea joulukuun alussa ilmestyvästä Minnasta.

Samana viikonloppuna oli Oulussa Naisliiton sääntömääräinen syyskokous, jonka virallisia yhdistyksemme edustajia olivat Heli ja Lotta. Ensi vuoden toimintasuunnitelma ja talousarvio hyväksyttiin mutinoitta, mutta puheenjohtajasta seuraavalle kaksivuotis-kaudelle äänestettiin. Ehdolla olivat nykyinen puheenjohtaja, Oulun osaston Kirsti Ojala ja Helsingin yhdistyksen Leena Ruusuvuori. Leena voitti 12 äänellä 11 vastaan.

Myös hallituksessa tapahtui muutoksia: uusiksi valittiin Soile Hakola Vaasan Suomalaisesta Naisklubista ja Terttu Välikangas Oulun osastosta, jatkokaudelle Hämeenlinnan yhdistyksen Heli Eskolin sekä Helsingin yhdistyksen Kirsti Pohjonen ja Maija Kauppinen, Jyväskylän osaston Liisa Temisevä varapuheenjohtajaksi. Tornion yhdistyksen Marja-Riitta Tervahauta jatkaa.

HAMKISTA PIKKUJOULULOUNAALLE

Keskiviikkona 18.11. kello17-19 Hämeen ammattikorkeakoulun, HAMKin strategiapäällikkö Mervi Friman, yhdistyksemme jäsen, esittelee korkeakoulun ja sen monialaista toimintaa. Niistä yhteen, muotoiluun, tutustumme tarkemmin lehtori Juha Laurikaisen ja hänen vaatetuksen ja lasin opiskelijoittensa kanssa.

Tilaisuus on Visamäen kampuksella (Visamäentie 35) D-rakennuksessa olevassa Helmessä ja alkaa kahvitarjoilulla.

Tiedossa on mielenkiintoinen ilta, jota ei kannata missata. Ilmoittaudu 16.11. mennessä Maija Kauppiselle, jolta saat tarkat tulo-ohjeet.

Keskiviikkona 2.12 kello 14 on jäsenille omakustanteinen pikkujoululounas Piparkakkutalon August-kabinetissa, Kirkkorinne 2. Lounaalla perinteiseen tapaan yllätysvieras (paljastettakoon, että hän on politiikan asiantuntija) sekä myytävinä Helin neulomia villasukkia à 15 euroa. Ilmoittaudu 24.11. mennessä Heli Eskolinille.

Torstaina 14.1.2016 kello 16 tutustumme oppaan kera Eija-Liisa Ahtilan näyttelyyn Hämeenlinnan taidemuseossa. Esillä on useita puhuttelevia videoinstallaatioita, muun muassa Marian ilmestys, josta keskustelemme näyttelyn jälkeen. Maria-aiheisia runoja lausuu yhdistyksemme jäsenen Kaija Lehmuskallio. Pääsymaksu museoon on kuusi euroa, yhdistys maksaa opastuksen.

Lauantaina19. 3.2016 on Minnan Canthin päivä. Sitä vietämme Wetterhoffin Wanhassa kutomossa. Ohjelman kerromme myöhemmin, mutta varaa jo nyt tuo iltapäivä Minnalle.

MINNAN JA AINON SALONGIT

Lokakuussa alkanut yhdistyksemme lukupiiri Minnan salonki on käynnistynyt. Ensimmäinen kirja eli Riina Katajavuoren Wenla Männistö ei vielä sytyttänyt - osallistujia oli viisi - mutta seuraavasta eli Pauliina Rauhalan Taivaslaulusta keskusteli jo 13 naista. Ja heillä riitti mielipiteitä kirjasta niin paljon, ettei keskusteluun varattu kaksituntinen riittänyt.

Seuraavan Minnan salongin kirja on Elina Hirvosen Kun aika loppuu, ja siitä keskustellaan torstaina 21.1.2016 kello 18 - 20 Raija Lindènin kotona Birger Jaarlinkatu 3 A 13. Ja helmikuunkin kirja ja salongin osoite on jo tiedossa: Enni Mustosen Lapsenpiika torstaina 11. 2. kello 18 - 20 Arja Lankisen luona, Meijeritie 2. Lapsenpiikaan voit tutustua jo joulukuun Minnassa.

Hämeenlinnassa aloitti tänä syksynä Minnan salongin lisäksi toinenkin kirjallinen salonki: Ainon salonki, jota pitää Sibelius-yhdistys. Kirjoina heillä on ollut tänä syksynä Elisabet Järnefeltin kirjeet 1881-1929 ja Arvid Järnefeltin Vanhempieni romaani. Seuraavaksi Ainon salongissa keskustellaan tiistaina1.12. tuoreesta Inka-Maria Laitilan Fredrikasta, ja sinne he kutsuvat myös Minnan salonkilaiset.

Ainon salonki kokoontuu Sibelius Centerissä, Palokunnankatu 9, kello 18-20. Tilaisuus on maksuton.

PERINNEPÄIVÄN AIHEENA HEDVIG GEBHARD

Opetusneuvos Hilja Vilkemaan perinnepäivän juhla on tänä vuonna torstaina 10. joulukuuta kello 18 Aurorankadulla. Esitelmän aiheena on Hedvig Gebhard, josta kertoo valtiotieteen maisteri Riitta Mäkinen. Musiikkinautinnon tarjoaa Duo Hanna Marsch ja Susanna Jyllinmaa. Lopuksi kahvitarjoilu.

SISARYHDISTYSTEN TAPAHTUMIA

Hämeenlinnan Seudun Lottaperinneyhdistys toivottaa naisliittolaiset tervetulleiksi myös seuraaviin tapahtumiinsa:

Maanantaina 16.11. kello 17 Järvenpään Taidemuseon intendentti Hanna Nikander luennoi Aino Sibeliuksesta Tykkihallissa. Maksullinen kahvitarjoilu ja musiikkia.

Sunnuntaina 11.10. retki Lahteen Suomen Lottaperinneliiton Perinnepäivään, jossa puhuu valtioneuvos Riitta Uosukainen. Lisätietoja: Sirkus Mattila.

Keskiviikkona 25.11. retki Temppeliaukion kirkkoon Helsinkiin, jossa Philomela-kuoro musisoi, uruissa Tapio Tiitu. Lisätietoja: Sirkus Mattilalta, puh. 050 354 3823.

YHTEISTOIMINTAA HELSINKILÄISTEN KANSSA

Yhdistyksemme on saamassa Helsingin yhdistyksen avustuksella omat kotisivut. Samassa yhteydessä olemme sopineet, että tilaisuuksiimme ovat tervetulleet helsinkiläiset - ja vastaavasti sinä voit osallistua Helsingin yhdistyksen tapahtumiin.

Maanantaina 16.11. kello 18 FT Helena Ruuska kertoo uudesta kirjastaan Eeva Joenpelto. Elämänkirjailija. Maksuton tilaisuus on Aurorankadulla (17 A 11) ja edellyttää ilmoittautumista (toimisto(at)naisliittohelsinki.fi).

Keskiviikkona 20.1.2016 kello 17 on opastettu käynti Helsingin taidemuseon (Eteläinen Rautatienkatu 8) Ai Weiwein näyttelyyn. Pääsymaksu on 8 euroa. Ilmoittautuminen 15.1. mennessä (toimisto(at)naisliittohelsinki.fi).

Elämyksellistä loppuvuotta toivottaen

tapaamisiin