Terttu von Weissenbergista kunniapuheenjohtaja

Uusi kunniapuheenjohtaja Terttu von Weissenberg .lupasi edelleen osallistua aktiivisesti Naisliiton toimintaan.

Suomalaisen Naisliiton Hämeenlinnan yhdistys kutsui 20-vuotisjuhlassaan Terttu von Weissenbergin kunniapuheenjohtajaksi. Yhdistyksen historian ensimmäiseksi.

Terttu von Weissenbergin ansiot Naisliiton hyväksi tehdystä työstäsi ovat moninaiset. Hän liittyi 1980-luvulla Vaasan Suomalaisen Naisklubiin ja oli sen varapuheenjohtajanakin. Muutettuaan Hämeenlinnaan hän perusti tammikuussa 1995 Naisliiton Hämeenlinnan osaston ja valittiin sen puheenjohtajaksi.

Osaston ensimmäinen jäsenilta oli jo maaliskuussa Hämeenlinnan Taidemuseossa aiheena työelämä ja sen ongelmat. Tilaisuus sai julkisuutta: paikallislehdet uutisoivat tapahtumaa ja Naisliiton jäsenlehti, Minna, kirjoitti uudesta, vireästä osastosta, joka rekisteröityi ja keskittyi kiinnostavien tilaisuuksien järjestämiseen. Jäsenmäärä nousikin ensimmäisenä vuonna jo 31:een.

Seuraavien vuosien toiminta jatkui aktiivisena: tutustuttiin peruskoulun opetukseen, vaihtoehtolääkkeisiin ja öljykasveihin, tehtiin teatteriretkiä Tampereelle ja Helsinkiin, järjestettiin Hämeenlinnaan Minna Canth -seminaareja, joihin saatiin puheenjohtajan hyvien henkilösuhteitten ansiosta nimekkäitä puhujia, ja osallistuttiin Naisliiton tilaisuuksiin. Opeteltiin testamentti- ja perintöasioita. Tutustuttiin Hämeen lääninhallitukseen ja Verkatehtaankin suunnitelmiin. Golfattiin. .

Tämän kaiken ja paljon muutakin voi lukea Naisliiton Hämeenlinnan osaston historiikista, jonka Terttu von Weissenberg teki osaston täyttäessä 10 vuotta. Mutta jo kahta vuotta aikaisemmin, vuonna 2004, hän jätti osaston puheenjohtajuuden. Hän oli vetänyt osastoa tuolloin kahdeksan vuotta ja ollut yhtä kauan Naisliiton liiton varapuheenjohtajana ja Opetusneuvos Hilja Vilkemaan Stipendisäätiön hallituksen jäsenenä. Luottamustoimensa jätettyään hän on toiminut edelleen aktiivisena Naisliitossa: osallistunut jäseniltoihin ja Naisliiton seminaareihin ja toiminut vuosikaudet Hämeenlinnan osaston tilin- ja varatilintarkastajana.

Terttu von Weissenbergin henkilöhistoriaa voitte lukea Naisten Äänen verkkosivuilta osoitteessa www.naistenaani.fi. Yhdistyksen historiasta lisää verkkosivuilla.

< Lokakuu 2017 >
02030405060708