jäsenkirje 2/2017

SUOMALAINEN NAISLIITTO

HÄMEENLINNAN YHDISTYS   Jäsenkirje 24.9.2017

Naisliittolainen ystävä!

Suomalainen Naisliitto täyttää tänä vuonna 110 vuotta. Pääjuhla on lokakuussa Finlandia-talossa, ja sitä edeltävänä päivänä juhlakokous. Molempiin kannattaa osallistua: Juhlakokouksessa valitaan yhdistyksemme edustaja Naisliiton hallitukseen ja kerrotaan liiton 110-vuotishistoriasta. Itse juhlassa on pääpuhujana kansanedustaja, Naisjärjestöjen Keskusliiton puheenjohtaja ja Kvinnor Berättar -verkkohankkeen suojelija Eva Biaudet ja toisena EU-parlamentaarikko Liisa Jaakonsaari. Yhdistyksemme jäsen Tuula Salin pohtii ikuista tittelikysymystä, voiko rouva olla rouva vaikka on neiti. Lisäksi on musiikillisia ja syötäviäkin herkkupaloja.

Juhlaviikolla ilmestyy myös JuhlaMinna ja Naisliiton 110-vuotisjuhlajulkaisu Valkoisia variksia ja helmikanoja, jonka markkinointikirjeen olette juuri saaneet..

Ennen Helsingin matkaa on mielenkiintoinen ilta Museo Skogsterissa, jossa kirjailija Maija Paavilainen kertoo Katariina von Borasta, Lutherin vaimosta. Ja pian liiton juhlien jälkeen avautuu Minnan salonki, jossa yhdistyksemme jäsen Kaija Lehmuskallio kertoo kirjastaan Nokkosmadonna. Marraskuussa kuulemme salaperäisistä naiskagaaleista ja ilottelemme elokuvissa.

SYYSKAUDEN 2017 TAPAHTUMAT

Keskiviikkona  27. syyskuuta kello 17 - 19 kirjailija Maija Paavilainen kertoo Katariina von Borasta Museo Skogsterin seminaaritilassa, Raatihuoneenkatu 8. Tilaisuus on maksuton ja kaikille avoin.

Katariina von Bora, rouva Luther, on 1500- luvun mielenkiintoisimpia naisia. Hän sai luostarissa aikansa parhaan mahdollisen kasvatuksen. Hän osasi lukea, laskea ja kirjoittaa, lääkitä yrteillä, hoitaa lapsia, puutarhaa ja eläimiä. Hän oli kuuluisa oluenpanija, taitava käsitöissä ja taloudenpidossa. Katariina mahdollisti monipuolisella osaamisellaan Martti-tohtorille paneutumisen suuriin teologisiin kysymyksiin.

Perjantaina 20. lokakuuta kello 16 on Suomalaisen Naisliiton 110-vuotisjuhlakokous Helsingissä hotelli Crowne Plazassa. Tietoa kokouksesta oli edellisessä kirjeessä.

Lauantaina 21. lokakuuta kello 14 -16.30on Suomalaisen Naisliiton 110-vuotisjuhla Helsingissä Finlandia-talolla.

Torstaina 26. lokakuuta kello 18-20 Minnan salonki kokoontuu Ritva Rysän kotona. Keskustelukirjana on Kaija Lehmuskallion Nokkosmadonna. Kaija osallistuu salonkiimme ja esittelee kirjansa. Tarjoilua varten toivomme sinun ilmoittavan tulosi Heli Eskolinille maanantaihin 23.10 mennessä. Otathan kahvimaksua varten mukaan 5 euroa. Illan emäntä tilittää kahvimaksut yhdistyksen tilille talouden kartuttamiseksi.

Torstaina 2. marraskuuta kello 18 - 20 filosofian tohtori, Karmela Bélinki paljastaa Militarian Tykistöhallissa, Vanhankaupunginkatu 19, mitä naisia olivat viime vuosisadan alussa Suomessa toimineet naiskagaalit, salaseura, joka vaikutti naisten äänioikeuden ja vaalikelpoisuuden saamiseen, jopa maan itsenäistymiseen.

Luento kuuluu Museo Militarian itsenäisyyden juhlavuositeemaan Tukijoukkoja ja taistelijoita, jossa kerrotaan naisista maanpuolustuksen toimijoina. Se on maksuton ja kaikille avoin.

Tiistaina 7. marraskuuta kello 18 menemme elokuviin Rexiin, jossa esitetään elokuvakerho Kino Tavastin syksyn sarjassa oleva Jim Jarmuschin komedia Broken Flowers. vuodelta 2005. Lippu maksaa viisi euroa, ja sen jokainen ostaa itse. Elokuvan jälkeen keskustelu.

Perjantaina 10.11.2017 klo 12.00 - 13.30 Maikin Salongissa Aurorankadulla (17 A 11) europarlamentaarikko Heidi Hautala puhuu naisten asemasta nyky-yhteiskunnassa.

Taustaa: Amerikassa Trump, Venäjällä Putin, Suomessa 12 mies- ja viisi naisministeriä. Ollaanko meitä naisia maailmanlaajuisesti taluttamassa menneisyyteen? Heidi Hautala totesi 4.3.2017 Helsingin Sanomien kiukkuisessa haastattelussa hyvin perustellen, miten naisten asema yhteiskunnassa ja perheessä kulkee takapakkia ja eräissä maissa päämääränä voi olla autoritaarinen valtio. Heidi Hautala tulee kertomaan naisliittolaisille, mitä hän tarkoittaa ja mitä tässä tilanteessa tulisi tehdä.

Tilaisuus on yhteinen Helsingin ja Hämeenlinnan yhdistyksen jäsenille ja heidän ystävilleen sekä WOM:in yhteistyökumppaneille. Ilmoittautuminen viimeistään 6.11.2017 sähköpostilla toimisto(at)naisliittohelsinki.fi Tervetuloa!

HYVÄÄ SYKSYÄ TEILLE KAIKILLE!

Tapaamisiin ja kuulemisiin

Maija Kauppinen, puheenjohtaja   Heli Eskolin, varapuheenjohtaja, sihteeri