Jäsenkirje 1/2018

Naisliittolainen ystävä!

Suomen itsenäisyyden ja Naisliittomme juhlavuoden jälkeen on aika siirtyä arkeen. Mutta tänäkin vuonna meillä on monta kiinnostavaa tilaisuutta. Jo ensi viikolla keskustelemme Wetterhoffin Wanhassa kutomossa Naisliiton 110-vuotisjuhlakirjasta Valkoisia variksia ja helmikanoja. Historiakatsauksen lisäksi päivitämme muutamia Naisliiton ajamia teemoja aikamme kokijoiden ja tietäjien kanssa. Huhtikuussa sukellamme vuoden 1918 tapahtumia ennakoivaan maanalaistoimintaan, johon naisemme aktiivisesti osallistuivat. Kevään ohjelmaan kuuluu myös vuosikokous ja tietysti Minnan salonki, jonka ensimmäiseen iltaan olemme kutsuneet Hämeenlinnan naisten lukupiirejä.

Perinteiseen tapaan liitto järjestää kevätkaudella Helsingissä kaksi seminaaria: Kaisaniemen ajankohtais- ja Minna Canth -seminaarin. Kaisaniemen teemana on ajankohtainen Naisten sanan ja toiminnan vapaus, MC-seminaarissa puhumme naisten köyhyydestä. Edelliseen liittyy #metoo-jäsenkysely, joka on tämän kirjeen liitteenä. Muutamalta naisliittolaiselta on jo tullut omakohtaisia kokemuksia.

Naisliitto on päättänyt elvyttää kesäjuhlaperinteen ja kutsuu jäsenensä Hämeenlinnaan kesäkuun toisena viikonloppuna. Ensimmäiset kesäpäivät vietettiin vuonna 1909 Lappeenrannassa ja ne kestivät kolme päivää. Ohjelmassa oli Ylioppilaskunnan Laulajien konsertin, köörilaulajaisten ja laivaretken ohessa niin paljon esitelmiä, että niiden runsaudesta valitettiin. Nyt, 109 vuotta myöhemmin, tyydymme viikonloppuun, paikallisiin soittajiin ja lyhyisiin puheisiin. Kerromme naisten Hämeenlinnasta, esittelemme Militarian ja antaudumme Vanajan ja Aulangon lumoihin. Tiesitkö, että keskellä Aulangon metsää on harvinainen tuijametsikkö!

WANHASTA KUTOMOSTA PÄÄKIRJASTOON JA SKOGSTERILLE

Maanantaina 22. tammikuuta kello 18 - 20 keskustelemme Wetterhoffin Wanhassa kutomossa Naisliiton 110-vuotisjuhlakirjasta Valkoisia variksia ja helmikanoja illan haastattelijan, toimittaja Kirsti Pohjosen johdolla. Kirjan toimittanut Maija Kauppinen kertoo kirjasta ja Naisliiton keskeisistä tavoitteista, joiden toteutuminen kesti vuosikymmeniä. Näistä tärkein oli avioliittolaki, jota naisparlamentaarikot vaativat 22 vuotta uusittavaksi. Sitä kauemmin - peräti kahdeksalla vuosikymmenellä - yritettiin saada naisia papeiksi. 1920- ja 1930-luvulla naisten rauhanliikkeet olivat voimissaan, sota-aikana naisten työvalmiuspalvelu ja 1990-luvulla alettiin puhua jo naisten asevelvollisuudesta. Ja tällä hetkellä kuumana käyvän #metoo-keskustelun edeltäjiä oli 1908 - 09-lukujen lehdistödebatti, jossa Helsingin kauppatorin Havis Amandaa vaadittiin siveettömänä poistettavaksi.

Näistä aiheista ovat keskustelemassa muun muassa Maija Broms-Tolonen, joka kertoo, miltä tuntui olla ensimmäisten vihittävien naispappien joukossa vuonna 1988, sekä Riitta Mäkinen, joka tekee väitöskirjaa Naisliiton ja Naisten Työvalmiusliiton puheenjohtajana sota-ajan toimineesta Hedvig Gebhardista. Naisesta, jota kutsuttiin 1930-luvulla kotitalouden yleisesikunnan kenraaliksi ja joka vielä 70-vuotiaana luisteli, hiihti, ui ja kiipesi katolle lunta luomaan.

Myös 22-vuotiaan yhdistyksemme aikaisempia puheenjohtajia allekirjoittaneiden lisäksi osallistuu iltaamme. Ritva Rysältä kuulemme Naisliiton Viron matkasta vuonna 1996 ja henkisen maanpuolustuksen kurssista Parolannummella vuonna 2005, muilta Ruususen unesta, joka uhkasi osastoa vuonna 2011 ja Verkatehtaalla vuonna 2013 olleesta Minna Canth -seminaarista.

Tilaisuus on maksuton ja kaikille avoin.

Tiistaina 6. helmikuuta kello 17 - 19 on lukupiiri-ilta pääkirjastossa. Mukaan ovat lupautuneet Minnan salonkimme lisäksi viisi muuta lukupiiriä: Ainon salonki sekä Naisten Pankin, Kansallisten Senioreiden, seurakunnan ja Kumppanuustalon lukupiirit. Jokainen näistä kertoo toiminnastaan ja esittelee haluamansa, viime vuonna lukemansa kirjan. Minnan salongin emäntä Leena Rönkkö kertoo Naiskirjallisuuden TOP101 -hankkeesta ja kirjaston edustaja yhteistyöstä lukupiiriläisten kanssa.

Lukupiiri-ilta on maksuton ja kaikille avoin.

Keskiviikkona 14. maaliskuuta kello 17 - 19 on yhdistyksen sääntömääräinen vuosikokous kahvila Laurellilla. Kokouksen jälkeen joku jäsenistämme kertoo elämänsä tarinan. Vain jäsenille.

Keskiviikkona 4. huhtikuuta kello 17 - 19 kirjailija, FT Minna Maijala puhuu Museo Skogsterissa sortokauden maanalaisesta vastarinnasta ja kansallisesta murtumasta. Esitelmä, jonka otsikkona on Kohti sisällissotaa, pohjautuu puhujan uuteen kirjaan Kultakauden vastarinta, joka oli Kanava-lehden palkintoehdokkaana, mutta jatkaa siitä eteenpäin pääkohteinaan naiset, jotka 1900-luvun alkuvuosina toimivat muun muassa naiskagaaleissa.

Tilaisuus on maksuton ja kaikille avoin.

Elo-syyskuun vaihteessa järjestämmeNaisliiton Helsingin yhdistyksen kanssa matkan Viroon Eestin Naisliiton vieraaksi. Aika ja ohjelma ilmoitetaan seuraavassa kirjeessä.

NAISLIITOSSA TAPAHTUU

Lauantaina 10. helmikuuta klo 11 - 16 on Kaisaniemen ajankohtaisseminaari. Sen teemana on Naisten sanan ja toiminnan vapaus. Sananvapaudesta puhuu toimittaja Antti Blåfield, toiminnan vapaudesta KOK:n tasa-arvopalkittu urheilujohtaja Birgitta Kervinen ja naisten seksuaalisesta häirinnästä STM:n tasa-arvoyksikön johtaja Tanja Auvinen. Lopuksi #metoo-keskustelu, johon liittyvä kysely liitetiedostona.

Seminaarin osallistumismaksu on 25 euroa. Hintaan sisältyvät keittolounas, kahvi/tee ja Runebergin torttu.

Ilmoittaudu sitovasti 2. helmikuuta mennessä sähköpostilla ilmoittautumiset@naisliittohelsinki.fi tai  tekstiviestillä 0440 155 406. Maksu Suomalaisen Naisliiton Helsingin yhdistyksen tilille FI72 1574 3000 0239 19, maksuviite 32803. Kerro ilmoittautumisen yhteydessä mahdollinen ruoka-allergiasi.

Vilkemaan stipendisäätiö korvaa osan matkakustannuksista.

Lauantaina 21. huhtikuuta on Minna Canth -seminaari Helsingissä ja seuraavana päivänä Naisliiton kevätkokous. Päivien paikan ja ohjelman kerromme seuraavassa tiedotteessa.

Lauantaina 9. kesäkuuta on Naisliiton kesäjuhla Hämeenlinnassa.Tästäkin lisää seuraavassa kirjeessä.

MUUTA

Lauantaina 10. maaliskuuta kello 10 jäsenemme FT Karmela Bélinki kertoo pääkirjaston musiikkisalissa Naisten aamussa Vanhan testamentin naiskuvasta juutalaisen näkökulmasta.

Antoisaa yhdistysvuotta toivottaen,

tapaamisiin ja kuulemisiin